Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Meppel
|
Datum
|
18 augustus 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het wetsvoorstel is een kwestie van drang en dwang. Het riekt naar het zero tolerance beleid rond de toeslagen.
Dat kinderen uitvallen op school heeft een oorzaak. Die moet worden aangepakt.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, er zullen nog meer kinderen psychische problemen krijgen en hun gezin erin meeslepen.
Het kind en het gezin ervaren al zo veel stress bij moeilijke schoolgang, dat de druk van de lpa en alles wat daar uit voort vloeit, een gezin in de (mentale) problemen brengt.
Nu is de zorg al niet op orde, want daar wordt op bezuinigd.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Nee
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Onderwijs moet onderwijs geven en niet een soort politie worden.
De werkdruk in het onderwijs is al veel te groot.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
1 schooljaar
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
(uitzonderlijke) hoogbegaafdheid
ASS/angsten/overprikkeling
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Onderwijs thuis mogelijk.
Onderwijs op maat
Scholen/onderwijs moet(en) vernaderen