Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Heleen Gorter
|
Plaats
|
Schagen
|
Datum
|
20 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
In dit wetsvoorstel wordt gesproken over 'alle kinderen in beeld hebben'. Bent u bekend met het ontbreken van de zorgplicht bij het cluster 2 onderwijs voortkomend uit de bijzondere positie die het cluster 2 (en cluster 1 onderwijs) heeft?
Wanneer een CvO besluit dat een leerling geen recht meer heeft op cluster 2 onderwijs moet deze leerling het cluster 2 onderwijs verlaten. Echter heeft het Cluster 2 geen zorgplicht, slechts een inspanningsverplichting van maximaal 8 weken, om te ondersteunen bij het vinden van een passende school. Het is aan de ouders om hun kind op een andere school in te schrijven. Het komt met regelmaat voor dat ouders, vanwege de ondersteuningsbehoefte van hun kind, geen enkele school bereid vinden hun kind in te schrijven. Ik ken ouders die 15 scholen af zijn geweest en hun kind niet geplaatst kregen. De leerling staat niet ingeschreven bij een school en daarmee heeft ook het SWV geen zorgplicht en kunnen ouders geen passend onderwijs afdwingen voor hun kind. Het kind komt thuis te zitten zonder dat het in beeld is bij het SWV en of de leerplichtambtenaar. Het hele wetsvoorstel, waar op zich ook genoeg op aan te merken valt, is dus niet van toepassing op deze leerlingen omdat deze leerlingen uitgeschreven zijn bij de cluster 2 school en niet ingeschreven staan bij een reguliere, SBO, cluster 3 of cluster 4 school, vallend onder een SWV.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
ook hier wil ik graag wijzen op de bijzondere regelgeving binnen het cluster 2, in dit geval de ondersteuning op andere dan cluster 2 scholen. Om extra en gespecialiseerde ondersteuning aan te vragen voor een leerling met een cluster 2 ondersteuningsbehoefte moet de SCHOOL deze aanvragen bij een cluster 2 instelling en een hulpvraag formuleren. Als een school de ondersteuningsbehoefte niet onderkend of niet een juiste hulpvraag kan stellen, wordt er geen ondersteuning toegekend. De leerling krijgt dan dus niet de juiste ondersteuning/passend onderwijs krijgen. Het risico op (langdurig) verzuim wegens niet passend onderwijs is groot.
Het is voor ouders niet mogelijk hierop te acteren omdat zij zelf, volgens de regels binnen het cluster 2, GEEN ondersteuning mogen aanvragen.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
ook hier heeft cluster 2 (en cluster 1) een afwijkende positie. In geval van langdurig verzuim van een leerling binnen het cluster 2 kan het CvO vrij simpel de toekenningsbeschikking intrekken en daarmee een leerling van het cluster 2 onderwijs verwijderen. Het cluster 2 heeft geen zorgplicht en na slechts een inspanningsverplichting van 8 weken is het cluster 2 onderwijs van het 'probleem' af. Als het de ouders niet lukt het kind op een andere school ingeschreven te krijgen hebben ook de SWV's geen zorgplicht, het kind staat immers niet bij een school binnen het SWV ingeschreven. De ouders en vooral het kind staan met lege handen. Waar moeten zij aankloppen voor onderwijs en wie neemt het voor hen op?
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
ik ben van mening dat niet zozeer naar het voorgaand verzuim moet worden gekeken maar naar de reden van verzuim. Soms is er geen voorgaand verzuim. En als er naar de reden van verzuim wordt gekeken moet de inbreng van ouders daarin wettelijk opgenomen worden en serieus worden genomen. De ouder kent het kind het best en weet dus het best wat de oorzaak van het verzuim is en weet ook heel vaak wat er nodig is om weer tot onderwijs te komen.Als dat, zoals in heel veel gevallen van langdurig thuiszitten, komt door het niet passend onderwijs, dan moet het onderwijs passend worden gemaakt en niet de ouders weggezet worden.
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Niet passend onderwijs!
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Repareer het gat tussen de inspanningsverplichting van het Cluster 2 onderwijs en de zorgplicht van de scholen/SWV.
Geef ouders ook het recht om ondersteuning aan te vragen en LUISTER naar ouders.
Bijlage