Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Ref. SWV'en PO0001 en VO0001, Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs (J Flier)
Plaats Veenendaal
Datum 16 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het uitgangpunt van het onderhavige wetsvoorstel (deelname van kinderen en jongeren aan het onderwijs centraal stellen en schooluitval tegengaan (pag. 9 MvT)) wordt door onze organisaties volledig onderschreven. Dat neemt niet weg dat aangaande de wenselijkheid van dit wetsvoorstel bij ons grote vragen leven c.q. daartegen grote bezwaren bestaan, die we hieronder toelichten.

Nog meer inzetten op (eenduidig) registreren van verzuim geeft o.i. niet het juiste signaal richting het werkveld. Op dit moment moeten scholen eens per drie maanden hun thuiszitters doorgeven aan het SWV. Daarmee hebben SWV'en voldoende zicht op het aantal thuiszitters en in veel gevallen ook de reden van thuiszitten, welke interventies zijn gedaan om het thuiszitten te voorkomen/terug te dringen, welke organisaties betrokken zijn, etc. Scholen hebben meer behoefte aan het aanreiken van praktische handvatten om verzuim terug te dingen. SWV hebben een taak om de scholen hierop te bevragen en zo nodig hierin te faciliteren. Belangrijk is: Wat zijn de good practices die helpend zijn.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee. Wat wel van belang is, dat scholen een goed verzuimprotocol hebben. Maar extra registratie van verzuim, met voorschriften hoe die eruit moet zien, is niet helpend. Scholen hebben momenteel al een plicht tot het hebben van verzuimbeleid. Zie verder ook vraag 1.
Verder wordt de rol van het SWV in het bepalen van geschiktheid belangrijker door een advies af te geven t.b.v. de huisarts. Dit lijkt ons een onwenselijke situatie. Dat er op enige manier afstemming is/nodig is, mag duidelijk zijn maar de rol het SWV nu lijkt te krijgen gaat te ver. De kans is erg groot dat dit intern tot onwenselijke verschillen van inzicht gaat leiden.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
De voorschriften en toelichting zijn op zichzelf duidelijk. Daar bestaat wat ons betreft geen twijfel over. Een ongewenste consequentie is echter, dat scholen er een administratieve last bij krijgen die zeker niet in het voordeel van de jongeren werkt. Dit betekent: minder tijd voor waar het daadwerkelijk om gaat. Jongeren zien, horen, aanvoelen, begeleiden, etc.
Door bijvoorbeeld de verplichte registratie van alle vormen van verzuim zullen de invoering van de voorgestelde maatregelen tot een niet geringe toename van de werklast leiden. Dit betreft dan niet alleen scholen, maar ook gemeenten (leerplichtambtenaren).

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Meer administreren is uiteraard uitvoerbaar, maar het uiteindelijke doel (terugdringen verzuim) gaat hiermee niet behaald worden. Een goed verzuimprotocol is van cruciaal belang en hier hoort registratie bij, maar extra nadruk hierop gaat niet helpen. Daar komt bij, dat dit niet het enig punt is waar aandacht voor wordt gevraagd. Scholen en SWV'en staan voor veel uiteenlopende opgaven, die, alles bij elkaar, voor een beduidend hogere werkdruk gaan zorgen en (nogmaals), wij zien geen aanleiding om te constateren dat dit jongeren gaat helpen. Hoe verhoudt zich dit overigens tot het onderdeel in het regeringsakkoord dat bepleit de werkdruk te verlichten?

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Wij hebben daar geen uitgesproken mening over. Verzuim kan allerlei oorzaken hebben en toenemend verzuim ook. Het is altijd van belang de context te bekijken.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Geen enkele categorie mag ontbreken.

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Beleggen van verantwoordelijkheden bij diverse functionarissen
Heldere procedures.
Zicht op verzuim vanaf dag 1.
Helder inzicht in hoeveel verzuimers, maar de verzuimers ook kennen.
Altijd betrokkenheid van leerplicht.