Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Koepel Hoogbegaafdheid (T van Waarden)
Plaats Purmerend
Datum 22 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Wij willen als Koepel Hoogbegaafdheid reageren op het wetsvoorstel omdat wij ons zorgen maken of de beoogde veranderingen wel positief zullen uitpakken voor de (disproportioneel) grote groep hoogbegaafden onder de thuiszitters

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
De genoemde maatregelen zouden voor een deel van de leerlingen kunnen werken, maar wij betwijfelen of dat ook geldt voor de hoogbegaafde leerlingen in de groep thuiszitters. In veel gevallen is bij hen sprake van schooltrauma en zou de sterke focus op aanwezigheidsplicht juist averechts kunnen werken

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
De procedures en afspraken zijn duidelijk omschreven, maar er blijft veel ruimte voor persoonlijke/subjectieve interpretatie. Want wat is onnodig schoolverzuim en wie bepaalt wanneer het onnodig is? In gesprekken met het Ministerie van Onderwijs in september 2020 over welke lessen we kunnen leren van het afstandsonderwijs tijdens de eerste lockdown periode, was er consensus dat het niet voor alle leerlingen goed is om alle dagen fysiek aanwezig te zijn op school en dat het digitaal onderwijs dat tijdens de Covid periode is ontstaan mogelijk een bijdrage zou kunnen leveren aan het meer betrekken van thuiszitters bij de school , maar óók bij het voorkomen van schooluitval door bepaalde leerlingen één of meer dagen per week toe te staan het schoolwerk thuis te doen in plaats van op school. Deze inzichten die toen breed gedragen werden door diverse organisaties lijken totaal niet meegenomen bij het opstellen van deze maatregelen.

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Of scholen en samenwerkingsverbanden kunnen voldoen aan de genoemde verzuimregels is moeilijk te voorzien, maar de vraag is of het aanvinken van allerlei soorten van verzuim echt een bijdrage gaat leveren aan het terugdringen van het aantal thuiszitters. Meer aandacht voor de onderliggende factoren waardoor het verzuim tot stand komt lijkt een betere bijdrage om te werken aan terugdringen van het aantal thuiszitters. De zin in het document "door te focussen op aanwezigheid ligt de nadruk voor het kind op zich welkom, veilig en goed voelen op school" zal voor een heel groot deel van de thuiszitters niet opgaan. Door alleen te focussen op aanwezigheid wordt voorbijgegaan aan de onderliggende factoren van het verzuim en is de kans groot dat dat het gevoel onveiligheid juist vergroot

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Maximaal drie jaar en nooit langer dan dat de leerling op school zit

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Het ontbreken van een passend onderwijsaanbod waardoor leerlingen niet in staat zijn om iets nieuws te leren.
Elke leerling heeft het recht om elke dag iets nieuws te leren, helaas geldt voor veel hoogbegaafde leerlingen dat er weinig tot niets geleerd wordt op school en de zogenaamde leerplicht alleen een schoolplicht is. Een aanwezigheidsplicht zonder leerrecht. Voor veel van deze leerlingen is er helemaal geen sprake van de kans om zich maximaal te ontwikkelen en kan een aanwezigheidsplicht er juist voor zorgen dat ze stoppen met leren

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Gesprekken met de leerling zelf (ongeacht de leeftijd!) en niet alleen gesprekken over de leerling
Aanwezigheid van iemand met echte kennis van zaken over datgene wat de leerling weerhoudt om zich maximaal te ontwikkelen ( of dat nu hoogbegaafdheid, dyslexie, autisme of langdurige ziekte of wat dan ook is)
Het Samenwerkingsverband verplichten om voor IEDER kind een passend onderwijsaanbod te creëren.