Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Etten-Leur
Datum 20 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik ben er erg positief over dat de focus meer komt te liggen op aanwezigheid i.p.v. op verzuim. Wanneer de student zich op school gezien, gehoord en veilig voelt en dat hij/zij voelt dat hij gemist wordt op het moment dat hij er niet is, gaat ongetwijfeld een positief effect hebben op de aanwezigheid.
Om te voorkomen dat verzuim toeneemt en problematisch wordt, zijn vroege interventies belangrijk. Doordat deze interventies (als ook voor verzuim dat al problematisch is) worden vastgelegd in beleid, is voor iedereen binnen de organisatie duidelijk wat, wanneer van wie verwacht wordt.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Ik denk dat het registreren eenvoudiger wordt, waardoor de gegevens accurater zijn en dus beter zicht geven op de aan- en afwezigheid. Omdat het verzuim nu opgesplitst is in geoorloofd en ongeoorloofd verzuim, kan een student al aardig wat afwezig zijn geweest voordat interventies worden ingezet. Preventief werken (focus op aanwezigheid, de student een 'welkom' gevoel geven) en vroege interventies (op basis van de optelsom van afwezigheid) die duidelijk staan om schreven zullen naar verwachting het verzuim terugdringen.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Handreikingen betreffende de in te zetten (bewezen effectieve) interventies zijn welkom.

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
De nieuwe wetgeving vraagt iets van mentoren/studieloopbaanbegeleiders en van de inzet van de tweede lijns ondersteuning. Wanneer interventies in een vroeger stadium worden ingezet, zal er in eerste instantie een mogelijke toename in werkbelasting zijn. Uiteindelijk, als ook het preventief werken goed geïmplementeerd is, zal dit weer afnemen. Het is dus belangrijk dat scholen de tijd krijgen om e.e.a. goed te implementeren.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Studenten die ongeoorloofd verzuimen, hebben regelmatig al een lange historie van verzuim. Welke interventies passend zijn, hangt af van het individu/context, de duur en de ernst. Het is daarom wenselijk om de gegevens tenminste een aantal jaar te bewaren.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
- Ziekte
- Te laat
- Afwezig met kennisgeving (bijv. doktersbezoek, rij examen)
- Afwezig zonder kennisgeving

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
- Hoe wordt aandacht besteed aan aanwezigheid?
- Eenduidige afspraken over registratie
- Ouderbetrokkenheid (18- en daar waar mogelijk ook 18+)
- Wanneer meldingen doorzetten naar RBL/RMC?
- In te zetten interventies