Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Apeldoorn
|
Datum
|
21 augustus 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Weer een papieren tijger: ‘door registratie lossen we een probleem op’.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, het registreren van alle verzuim en dit melden aan de lpa is werkverschaffing. De reden van verzuim is van belang, daar moet op gehandeld worden.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Nee, weer een administratieve taak erbij zonder dat docenten hun hart in hun vak kunnen leggen zal het werkplezier nog verder doen afnemen en het lastig haalbaar maken.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Ik help even met het herformuleren van de vraag: denkt u dat registratie helpt bij het bereiken van het doel ‘terugdringen van verzuim’? Nee, dat denk ik niet. Een jaar of tien jaar bewaren: registratie van verzuim biedt geen oplossing. Er moet gekeken worden naar de reden waarom iemand verzuimt: doet (deze) school wel genoeg voor het kind?
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Past het onderwijs wel?
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Een gesprek tussen mentor, kind en ouders om te informeren wat school kan doen om het kind te helpen: vaker thuisblijven, meer betrokken worden bij de klas, bijles, compacten van werk en ga zo maar door.