Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) (Reactie scholieren verzuimaanpak (LAKS) C de Leeuwe)
Plaats Utrecht
Datum 22 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het LAKS heeft grote zorgen over het wetsvoorstel ‘Terugdringen verzuim’. Wij vragen ons af of dit wetsvoorstel positief gaat bijdragen aan het probleem van 15.000 jongeren die niet niet naar school gaan/kunnen. Met dit wetsvoorstel blijft namelijk de verantwoordelijkheid bij de leerling om naar school te komen en niet bij de school/het systeem om goed onderwijs aan te kunnen bieden. Ook is (fysieke) aanwezigheid niet altijd beste oplossing voor elke scholier.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Wij zijn van mening dat de voorgestelde maatregelen het aantal thuiszitters niet zal verminderen. De maatregelen zullen wellicht iets meer inzicht geven in verzuim maar zijn niet gerelateerd aan de beweegredenen van thuiszitters. Daarbij ligt de focus op leerplicht en niet leerrecht. Dit is een wezenlijk andere insteek die volgens het LAKS had moeten worden gekozen als uitgangspunt.
Veel thuiszitters zijn leerlingen die graag naar school willen maar waar het huidige systeem geen mogelijkheid in biedt. Met deze verzuimregistratie komt de verantwoordelijkheid om mogelijkheden te bieden niet bij de school. Door de maatregelen kan het gesprek met de leerling nog eerder worden vervangen door een afwezig vinkje in het systeem. Vroegsignalering is goed, mits er vervolgens stappen worden gezet door een school om een leerling te helpen. Deze essentiële stap mist nu totaal in dit voorstel. Leerlingen die dreigen thuis te zitten zullen vaak al langer bij een school in beeld zijn (aantallen zijn wel bekend), maar toch gebeurt er niet genoeg om het thuiszitten te voorkomen en inclusief onderwijs te bevorderen. Het voorstel zal extra stress bezorgen bij de thuiszitters. Wij zijn er van overtuigd dat deze verzuimaanpak niet zal bijdragen aan het terugdringen van het aantal thuiszitters.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Alles is duidelijk

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
De verzuimaanpak is misschien wel uitvoerbaar, maar de vraag is wel of het mogelijk is volgens privacy gegevens/AVG. Er worden zeer gevoelige gegevens van leerlingen opgevraagd. Is het realiseren van deze verzuimregistratie wel reden genoeg om zo een zwaar middel in te zetten.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
In ieder geval niet langer dat de schooltijd van het kind, ook als de leerling van school wisselt is het belangrijk om te kunnen beginnen met een schone lei. Hierbij moet wel worden aangetekend dat de definitie van ongeoorloofd verzuim niet eenduidig is. Een chronisch zieke leerling krijgt al snel het label ongeoorloofd afwezig te zijn. Daarnaast is de vraag hoe deze registratie thuiszitters gaat helpen. Wij hebben sterk de indruk dat de voorgestelde maatregelen zich richten op het terugdringen van voortijdige schooluitval van andere leerlingen (wel kunnen niet willen) dan de zogenaamde thuiszitters (wel willen niet kunnen).

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Categorie die aangeeft dat de leerling afwezig is, omdat er geen passende plek kan worden aangeboden (bezien van zowel de school als de leerling, dit laatste is van groot belang).

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Veel leerlingen hebben er baat bij om samen met hun school te kijken naar hoe zij het best onderwijs kunnen volgen. Deze optie is zeker niet altijd fysieke aanwezigheid. Ook digitale aanwezigheid is niet altijd de oplossing voor deze leerlingen. Scholen zijn vaak niet bereid maatwerk te bieden. De voorgestelde maatregelen maken het nog makkelijker voor scholen om geen maatwerk te bieden. Het verplichtende element voor een school om hier op in te zetten mag wat ons betreft niet ontbreken.