Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Drives@School (drs. A.A.S. Brezet)
Plaats Leiderdorp
Datum 29 augustus 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ja, ik wil graag reageren omdat deze wetgeving een 'niet'-doelstelling heeft en alle eerdere wetgeving die daarop gebaseerd is, hebben de problemen alleen maar vergroot. Denk bijvoorbeeld aan de werkdrukgelden die het lerarentekort hebben vergroot. Daarnaast zit er een grote mate van controle drang in dit voorstel en dat werkt eerder demotiverend dan motiverend.

Een positief doel zou kunnen zijn: het mogelijk maken dat ieder kind onderwijs kan volgen. Daarvoor is het zeker nodig om ieder kind te zien en te kennen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de scholen. Die willen die verantwoordelijkheid ook best nemen. Het zit daarbij meer in het faciliteren van de mogelijkheden, dan in de controle. Daarbij past dit beter in de evaluatie van Passend Onderwijs. Onderzoek eerst eens met de betrokkenen: wat heeft er gewerkt om kinderen zoveel mogelijk deel te laten nemen aan onderwijs dat aansluit bij hun niveau en bij hun persoonlijke situatie? Daar komen inzichten uit die gaan helpen om meer mogelijkheden te creëren.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, want door controle komt er meer druk op te liggen en dat is contraproductief voor de relatie tussen de school, de leerling en de ouders. Het uitgangspunt hoort te zijn: ieder kind wil leren, alle ouders willen dat hun kind leert, alle scholen willen kinderen een passende leeromgeving bieden. Dwang is dan onnodig.

Wat wel sterk is aan het voorstel, is om gebruik te maken van de lessen uit de Coronaperiode, waarin onderwijs op afstand mogelijk werd. Het is verstandig om te onderzoeken wat daarin werkte en voor welke kinderen dat een passend alternatief is. Daarbij is het tevens belangrijk om te bekijken hoe dit gefaciliteerd kan worden. Wellicht is een school voor speciaal digitaal onderwijs handig, waardoor er leerkrachten zijn met de focus daarop. Dat zou tevens een expertise centrum kunnen worden die scholen helpt om afstandsonderwijs vorm te geven die dat graag tijdelijk of voor langere tijd voor een van hun leerlingen wil organiseren.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
NVT

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Meer categorieën creëren voor een administratie is een duivels dilemma. Tot op welk detail niveau ga je? Grofmazig krijg je ergens een categorie 'overig' of mensen kiezen maar wat omdat ze niets beters weten. Bij te veel detail is het te veel gedoe om de juiste categorie te vinden. Daarnaast brengt het geen enkel inzicht in de problemen, nog in de oplossingen.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Cijfers geven geen inzicht in het verzuim. Het laat hooguit zien hoe lang er al problemen spelen.
De naam 'leerplichtambtenaar' helpt ook niet. Dat is een controlefunctie. Niet iemand waaraan je denkt om hulp te vragen als ouder of school. Dus als er iets wettelijk veranderd mag worden, dan is het die naam. Alleen al als het een 'leerrechtambtenaar' wordt, gaat het al anders klinken. Nog steeds niet ideaal. Een 'leerwensambtenaar' misschien? De nadruk mag meer liggen op ieders wederzijdse verlangen.

De termijn wordt dan ook irrelevant, want we kijken vooruit en niet achteruit. Ten minste: als je achteruit kijkt, dan gaat het in de eerste plaats om erkenning en in de tweede plaats om te onderzoeken wat er wel gewerkt heeft. Dan kun je weer vooruitkijken. Cijfers geven daar geen inzicht in.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Zie eerder. Te veel detail wordt onwerkbaar. Registratie in de zorg zijn ook een eigen leven gaan leiden en kosten meer dan ze opleveren.

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Het credo hoort te zijn: "Aan het einde komt alles goed. Is het nog niet goed? Dan is het nog niet het einde." Of te wel: van alle betrokkenen wordt verwacht dat zij zich blijven inzetten tot het moment dat een kind op zijn plek is in het onderwijs. Daarbij is het de wettelijke verplichting van de overheid om dat mogelijk te maken in middelen en faciliteiten.