Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 16 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het registreren van verzuim is geen enkele garantie tot het terugdringen ervan. Aanwezigheid op school is geen garantie voor het behalen van een startkwalificatie. Alleen het behalen van een eindexamen is dat. Voor sommige leerlingen is dat een andere weg dan de geijkte.
Relevant is het onderzoeken bij ouders en leerlingen naar de reden van het verzuim. Nu wordt de inschatting van de school geregistreerd, en die is op zijn minst subjectief.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, dat denk ik niet. Terugdringen van verzuim is maatwerk. Waarom komt een kind niet op school? Is school een onveilige plek? Dan is verplicht op school zijn eerder kindermishandeling dan bevorderlijk voor de schoolloopbaan. Is het kind thuis aan het mantelzorgen? Dan moet daar een oplossing voor komen. Is het kind aan het spijbelen? Dan is contact en verbinding noodzakelijk, geen registratie en dwang.
Verzuim is altijd een teken aan de wand dat er iets mis is. Verplicht het kind op school laten zijn zal dit alleen verergeren, niet verbeteren.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Deze zijn zeker duidelijk maar doen niets af aan de zinloosheid ervan. Scholen hebben nu ook een verzuimbeleid en wisselen hierover gegevens uit met de samenwerkingsverbanden. Nog meer registratie levert alleen maar het gevoel van controle en een hogere registratielast. Als ouder schat ik in of mijn kind in staat is om naar school te gaan. Ik mag daar zeker op bevraagd worden, maar dan in dialoog en met interesse.

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Technisch is alles mogelijk. Maar scholen hebben al voldoende werkdruk. Het zou meer lonen als er meer tijd en geld zou komen voor passend onderwijs om verzuim te voorkomen. Thuiszitters zijn er in allerlei vormen en maten, maar bijna altijd door het ontbreken van passend onderwijs. Veel scholen zijn handelingsverlegen, met name als het gaat om hoogbegaafde uitvallers.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Wat is ongeoorloofd verzuim? Verzuim dat door de ouder als noodzakelijk wordt gezien maar door de school niet nodig? Wie bepaalt dat? Wie is uiteindelijk ultiem verantwoordelijk voor het gezonde en veilige opgroeien van een kind? Niet de school, niet de leerplichtambtenaar, niet de overheid, maar de ouders. Ouders hebben steun, interesse en soms hulp nodig. Kinderen hebben passend onderwijs nodig. Gegevens over kinderen mogen alleen met toestemming van de ouders en/of het kind zelf worden gedeeld.
We doen alsof verzuim een misdaad is en kinderen objecten waarover je kunt beschikken.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Als ouder kan ik mijn kind alleen maar 'ziek' melden via Magister. Er is geen additionele uitleg mogelijk. Iedere andere categorie is dus verzonnen door de school. Dan is er dus maar één categorie.
De belangrijkste redenen van afwezigheid:
- geen passend onderwijs
- ziek van school
- niet gezien worden
- het gevoel hebben er niet toe te doen

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Registratie van alle verzoeken tot passend onderwijs die ouders hebben gedaan, activiteiten die de school heeft ondernomen om hieraan te voldoen, metingen van de effectiviteit hiervan, metingen van de stress die sommige jongeren hebben als ze 's ochtends wakker worden en naar school moeten, registratie van het aantal keren dat kinderen het gered hebben tot de poort van de school en alsnog rechtsomkeert maken omdat ze het naar school gaan niet aankunnen, omdat ze niet gezien worden, het aantal keren dat ouders wanhopig en in tranen thuis zitten omdat zij hun kind niet willen brengen naar een plek waar ze ongelukkig zijn. Omdat ze verplicht worden aanwezig te zijn op een plek waar zij nachtmerries van hebben.