Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zevenaar
Datum 15 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik begrijp dat er obv 'lesuren' gerekend gaat worden. Dat is wat mij betreft een ernstig verouderd begrip. Er zijn allerlei verschillende lengtes van lesuren. 25 minuten, 50 minuten, 75 minuten, 60 minuten, 120 minuten, soms een 'lesuur' van een hele dag (bijv van 9:00 tot 16:00). Sluit svp aan bij meting in klokuren en minuten.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
.

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Wat ik hierboven zeg - reken universeel in klokuren. Dit is veel eenvoudiger.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Op grond van bekostigingsbesluit moeten we bij mijn weten als scholen verzuim van de afgelopen vijf jaar bewaren na laatste einddatum van een inschrijving. Er is dus al een wettelijke termijn.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Natuurlijk ziek / medisch (bij ons >95 procent verzuim)
Ik zou ook een restcategorie willen (al heb je dan het risico dat daar 'vervuiling' in komt). We hebben als school op enig moment bijv. leerlingen die qua resultaten erg goed stonden toestemming gegeven lessen te skippen zodat zij meer aandacht konden geven aan andere vakken waar ze minder goed voor stonden. (Uiteraard was dat maatwerk.)