Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Vleuten
Datum 15 september 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Waarom wordt er gedacht vanuit leerplicht en vanuit school? Waarom niet denken vanuit perspectief van de leerlingen en hun ouders? In de gemeente Utrecht willen de leerplichtambtenaren naar een 'leerrecht' ipv een leer'plicht'. Veel kinderen die uitvallen hebben juist meer ruimte nodig, letterlijk en figuurlijk. En meer zelf de regie in handen. Wat heeft dit kind nodig om weer naar school te gaan? En wat heeft het nodig om een diploma te halen?

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, hoe meer regeltjes hoe meer dwang. Ieder kind is uniek en heeft een eigen ontwikkeling. Er is nu veel te veel druk en dwang om naar school te gaan en alle vakken te moeten volgen. Laat de mogelijkheid bestaan om vakken te laten vallen die niet noodzakelijk zijn voor een diploma. Kinderen willen echt wel naar school en willen erbij horen. Geef scholen ruimte om hun roosters aan te passen aan wat een kind nodig heeft. Er zijn kinderen die met bv 3 dagen naar school en verder thuis werken, ook gewoon bij kunnen blijven!

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Eenduidig registreren is niet zozeer in het belang van een kind. Maar in het belang om zicht te krijgen op hoeveel kinderen (gedeeltelijk) thuiszitten. Het is niet een directe maatregel om verzuim terug te dringen.
Samenwerkingsverbanden hebben al veel om scholen te helpen. M.I. hebben scholen meer ruimte en minder regels nodig om leerlingen te helpen. En gedeeltelijk verzuim is niet altijd slecht. Leerlingen hebben tijd nodig om op te laden en te herstellen. Als ze de ruimte krijgen om thuis te werken, dan kunnen ze gewoon bij blijven. Dit zal niet voor iedere leerling gelden uiteraard. Maar maatwerk is belangrijk. Geef scholen en ouders/leerlingen hier de ruimte voor.
Vrijstelling op basis van artikel 5a is op psychologische gesteldheid. Het onderwijs heeft hier invloed op. Een onderwijskundig rapport geeft alleen maar meer werk voor scholen en andere professionals, terwijl je juist de druk wil verminderen.

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Nee, want het geeft hen meer papierwerk en frustratie. Kost alleen maar tijd en energie. Geef scholen, hulpverleners en ouders meer ruimte om maatwerk te leveren en per casus te kijken wat nodig is. Ook als dit betekent dat een leerling minder uren naar school gaat. Als leerlingen zich hierdoor beter kunnen richten op de vakken die er toe doen voor een diploma, dan is dat het belangrijkste doel.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Ik denk niet dat een registratie een doel zou moeten zijn. Het geeft alleen inzicht in hoe het verzuim eruit ziet. Maar zegt niets over de oplossing van de problemen.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
-hersteltijd nodig, om weer op te laden voor school
- thuis werken aan huiswerk/schoolwerk

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
verzuimbeleid vind ik een negatieve term. Alsof leerlingen expres niet naar school gaan. Ieder kind wil meedoen met de maatschappij en zitten niet voor niets (gedeeltelijk) thuis. Verplicht zou moeten zijn om individueel te kijken door school en ouders wat de leerling nodig heeft. Welke verzuim-uren zijn noodzakelijk voor dit kind om vervolgens wel weer naar school te kunnen gaan?