Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Wormerveer
|
Datum
|
21 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Het uitgangspunt van de wet is: aanwezigheid centraal stellen. Vervolgens gaat de wet over het verzuimbeleid. Indien aanwezigheid centraal staat ligt daar nog iets voor, namelijk dat we de oorzaken van het verzuim zouden moeten kunnen wegnemen en de mogelijkheden van het onderwijs daarop moeten aanpassen in wet- en regelgeving. Hoe kunnen we aanwezigheid bevorderen en verzuim voorkomen? Voor een deel van de thuiszitters geldt dat zij niet in het onderwijssysteem passen (al dan niet tijdelijk) en zou vanaf het begin een maatwerkprogramma moeten kunnen worden aangeboden. In het huidige stelsel zijn de mogelijkheden daar toe beperkt en daar gaat deze wet niets aan veranderen.
De maatregelen met betrekking tot vrijstelling zijn wat mij betreft akkoord.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Ik denk niet dat de maatregelen heel veel gaan bijdragen aan het terugdringen van het verzuim, maar wel dat het meer inzicht geeft in de oorzaken door een eenduidige registratie. Het verschil tussen geoorloofd en ongeoorloofd is daarbij, wat mij betreft, niet leidend. Wel het feit dat het niet aanwezig (kunnen) zijn een bedreiging is voor de ontwikkeling van een kind, als er niet een passend alternatief is. Voor het terugdringen van de veelal ingewikkelde casussen is veel samenwerking nodig tussen verschillende partijen. Maar ook het kunnen bieden van maatwerkprogramma’s en echt kiezen voor hulpverlening in de school. Dat regelt deze wet niet, het gaat alleen over het schoolbeleid.
Het effect van dat beleid valt of staat met de uitvoering en voor een goede uitvoering is het nodig dat er geïnvesteerd wordt in tijd: meerdere gesprekken met leerling en zijn ouders, het betrekken van externe partijen (indien nodig), aandacht en tijd geven aan leerlingen die hiermee te maken hebben. Het moet op de school gebeuren, zeker met inclusiviteit als ambitie. Mentoren, leerkrachten en andere professionals zouden hier meer tijd voor moeten hebben en zich moeten kunnen bekwamen in het goede gesprek en een adequate uitvoering van het beleid.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Op zich zijn de wettelijke voorschriften duidelijk. Het delen van medische en andere privacygevoelige informatie aan meerdere partijen vind ik wel kwetsbaar.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja, mits er meer middelen komen voor de uitvoering door de scholen en het swv. Het samenwerkingsverband krijgt er steeds meer ‘kleine’ taken bij die bij elkaar toch behoorlijk tijdrovend blijken.
Zie voor twijfels vraag 3.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Zowel het samenwerkingsverband als de leerplichtambtenaar krijgen inzicht in gegevens. De school heeft dit inzicht ook. Onduidelijk is hoe de verantwoordelijkheden van deze partijen zich tot elkaar verhouden en in hoeverre de taken overlappend zijn.
Gegevens dienen beschikbaar te zijn zolang er geen adequate en duurzame oplossing is gevonden. Na ongeveer 1 jaar op een passende plek zouden de gegevens kunnen worden vernietigd.
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
• Veiligheid
• Het niet kunnen bieden van passende ondersteuning
• Het niet beschikbaar zijn van jeugdhulp
• School en ouders zijn het niet met elkaar eens – leerling wordt thuis gehouden
• Reden die de leerling en/of ouders zelf noemen
Zorg er voor dat 'de schuld' niet bij het kind wordt gelegd.
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
• Heldere rollen, taken en verantwoordelijkheden– niet teveel schijven/personen (zie ook opm. bij vraag 5)
• Gesprekken met leerling en ouders
• Wekelijks persoonlijk contact bij langdurig verzuim, met een vaste contactpersoon