Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Goirle
|
Datum
|
20 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
"Door te focussen op aanwezigheid ligt de nadruk op je welkom, veilig en goed voelen op school." Hier zijn oorzaak en gevolg omgedraaid. Deze wijzigingen zouden niet hebben bijgedragen aan het voorkomen van uitval in het geval van mijn kind en zullen waarschijnlijk ook niet of nauwelijks bijdragen aan het voorkomen van uitval van anderen waar het het ontbreken van passend onderwijs betreft , de oorzaak wordt niet aangepakt. Alle benodigde partijen waren erbij betrokken voor uitval, maar iedereen stond erbij en keek ernaar. One-size-fits-all onderwijs werkt niet. Passend onderwijs, aanpassingen en maatwerk, daadwerkelijk bieden is de oplossing. Daarvoor is scholing in neurodiversiteit (o.a. hoogbegaafdheid) van leerkrachten en alle andere betrokkenen nodig.
De inzet op volledige aanwezigheid is een sta in de weg voor de schoolgang die, soms in beperkte mate, wel mogelijk is. Bij geen volledige aanwezigheid wordt het kind nu al gedreven tot volledig thuiszitten is mijn ervaring. Dat zal met deze wijzigingen nog erger worden.
Het belangrijkste is om te gaan luisteren naar (nood)signalen van kinderen en ouders en erkennen dat (een vorige) school oorzaak van de uitval kan zijn en daardoor soms andere ontwikkelplekken nodig zijn.
Niet te veel geschiedenis meeslepen van de ene naar de andere school (nog zo'n sta in de weg van mogelijke schoolgang). Leerrecht of ontwikkelrecht moet boven schoolgang gaan. Mijn hoogbegaafde kind wil dolgraag naar een school waar hij iets leert, maar er is al jaren geen passend onderwijs en geen ontwikkelingsgelijken voor hem.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, registreren leidt niet tot passend onderwijs en de focus op volledige schoolgang drijft kinderen juist tot volledig thuiszitten.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Voldoende duidelijk, maar geen oplossing.
Schoolverzuim en thuiszitters moet je voorkomen, niet terugdringen.
Investeer in kennis over neurodiversiteit van leerkrachten, ib-ers, samenwerkingsverbanden en jeugdzorg.
Maak werk van maatwerk.
Zorg ervoor dat kinderen in contact met ontwikkelingsgelijken kunnen zijn. Andere inclusiviteit dan ik nu vaak hoor. Geen hb-scholen, maar wel hb-klassen bijvoorbeeld, in zowel primair als voorgezet onderwijs.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Een hoop administratie op niks. Steek deze energie in maatwerk oplossingen.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Een dossier kan een kind zo behoorlijk achtervolgen. Gegevens in dossiers zijn niet altijd juist of nog relevant. Kijk liever naar de oorzaak van het verzuim. Treed in contact met kind en ouders. Een administratieve oplossing (verzuim beter registreren) gaat ondanks alle goede wil hoe dan ook falen, omdat er een menselijke oplossing nodig is (Wat heb jij nodig om tot ontwikkeling te komen?).
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Geen enkele reden van afwezigheid mag ontbreken. Zeker deze niet:
- Verzuim door verkeerde inschatting van het kind door leerkracht/school
- Verzuim door het generen van aanbevelingen uit IQ-test of psychologisch onderzoek door school
- Verzuim door het overnemen van verkeerde inschatting van vorige school
- Verzuim door het ontbreken van (voldoende) maatwerk
- Verzuim door bore-out, burn-out of combinatie van beide
- Verzuim door schooltrauma
- Verzuim door ... (alle andere mogelijke redenen)
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Alle verplichtende elementen eruit. Verplichtende elementen leiden tot drang en dwang met verstrekkende gevolgen voor het kind en het gezin. Maatwerk moet de norm zijn. Zoek naar de oorzaak van het verzuim en ga vanuit daar de verbinding aan met het kind en de ouders. Leerrecht moet voorop staan, niet de aanwezigheid op school. Ontwikkeling van een kind gaat door, ook bij verzuim of thuiszitten en leren kun je overal! Bied meer mogelijkheden om het kind (ook niet locatie-gebonden) tot ontwikkeling te laten komen.