Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Lelystad
Datum 17 augustus 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik vind het een goed voorstel.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Dat denk ik wel. Ik lees in de reacties veel over hoe enorm ouders en kinderen daar extra mee belast worden, maar ik zie dat anders. M.i. moeten we juist door bepaalde verplichtingen deze leerlingen tijdig in beeld krijgen en niet wachten tot scholen op eigen houtje te lang aan modderen. Zij zijn daar niet altijd voldoende op toegerust. Juist dan denk ik dat de verzuimregistratie als graadmeter een heel mooi instrument is om vroegtijdig deze leerlingen in beeld te krijgen. Hieraan moet dan wel een verplicht karakter worden gesteld, want scholen meten doorgaans met heel veel maten.
Heb wel mijn twijfels of die taak dan bij een samenwerkingsverband moet liggen of dat ook leerplicht in een veel vroeger stadium een verplichte betrokkenheid moet krijgen. Niet "om ouders lastig te vallen" of "kinderen suïcidaal te maken" (wow, echt?!), maar om mee te kijken of onderwijs en samenwerkingsverband de juiste paden bewandelen.
Mijn opvatting over een LPA is, als ik alle reacties lees, vrij ouderwets. Ik zie juist de meerwaarde van het (waar nodig) dwingende karakter van de LPA; niet om een kind of ouder te schaden (wow, echt?!) maar juist naar alle partijen die betrokken zijn. Staat echt het kind centraal of de portemonnee. Maak daar nu juist gebruik van.
Helaas positioneert de tegenwoordige LPA zich steeds meer als hulpverlener, jammer.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik heb nog niet helemaal helder wat de precieze taak van een SWV wordt bij verzuim. Dit ligt vermoedelijk aan mij. Zoals hiervoor beschreven, lijkt het mij een goede zaak om juist ook leerplicht, als onafhankelijke partij, hier direct bij te betrekken. Onderwijs en SWV laten toch vaak de portemonnee leidend zijn en daarin denk ik dat de LPA juist een mooie rol kan vervullen.

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik denk zeker dat het uitvoerbaar is. Kracht zit hem in de eenvoud, dus laat een school ook gewoon eenvoudig registreren en niet overal eerst een mening over moeten vormen. Je bent er, of niet. En zo niet, registreer je dat. Bij een lage mate van verzuim verplicht een aktie koppelen zodat ongeacht de leerling; leuk, vervelend, irritant, ziekelijk, whatever, school verplicht een actie moet ondernemen.
De voorbeelden van aanmodderen zijn er eindeloos 'ik ken deze ouders, prima mensen, niks aan de hand', waarbij vervolgens een leerling met grote problemen niet in beeld komt en we uiteindelijk moeten sturen na de bocht, in plaats van ervoor.
Het onderwijs gaat hier overigens geen tijd voor hebben, dat is nu al nergens voor. Meer personeel is wel een vereiste denk ik.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Helemaal mee eens. Dit geeft een totaalbeeld.
De ontwikkeling dat de LPA geen ziekteverzuim meer mag vernemen vind ik de stomste actie ooit. Het gaat hier om kinderen, die wij als volwassenen moeten begeleiden naar volwassenheid. Zij kunnen niet alles zelf bepalen over wat wel of niet goed voor hen is. Soms zijn ouders ook niet bij machte om de juiste ondersteuning te bieden aan hun kind, ook daarom zijn we dat deze kinderen verplicht. Zij moeten in beeld komen.
Dus ja, álle verzuim erbij, zodat er een gesprek plaatsvindt over de daadwerkelijke situatie.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Zie eerder; voor een volledig beeld dient álle verzuim in beeld te zijn. Ook geoorloofd verzuim. We kennen de voorbeelden van kinderen die achter de voordeur mantelzorger zijn, moeten tolken voor ouders, of andere verantwoordelijkheden krijgen. Hoe weten we zeker dat het ook met deze kinderen goed gaat? Juist, door alles te bespreken. Misschien kan er hulp voor ouders worden geregeld.
Een tandartsbezoek kan een keer. Maar niet 8 keer per maand. En moet dat nu altijd midden op de dag? En moet dat de hele dag duren? Ook dat is begeleiden van een kind naar volwassenheid. Een werkgever verwacht later ook bepaalde verantwoordelijkheden. Zo zie ik het. Niet schadelijk, gewoon realistisch.

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Alle verzuim registreren en bij een bepaalde (geringe) mate van verzuim een verplichte actie (gesprek leerling en/of ouders) vanuit school. En de afspraken goed registreren. Op basis van zo'n dossier kan bekeken worden wat een leerling daadwerkelijk nodig heeft en kan er ook werkelijk maatwerk geleverd worden. Als blijkt dat het gesprek overbodig was, so be it. Er was aandacht voor de situatie van het kind en waar nodig kan hulp geboden worden. Is dat niet waar het allemaal om gaat uiteindelijk?