Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Blankenham
|
Datum
|
21 augustus 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Verschillende onderzoeken, waaronder het onderzoek van Prof. Kearney (department of Psychology, University of Nevada), heeft laten zien dat er gekeken moet worden naar de onderliggende redenen voor het verzuim. Dat de onderliggende oorzaak aangepakt moet worden. Vooral in het geval van een negatieve functionele conditie is het van belang de leerling te helpen ipv te dwingen.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Ik denk dat het tijd wordt om te kijken naar de redenen van verzuim en naar de wijze waarop wij het onderwijs hebben ingericht in Nederland. De voorgestelde maatregelen zijn weer gericht op het afdwingen van aanwezigheid en kijken niet naar de redenen. Een van de redenen voor de positieve functionele condities voor absentie liggen in de organisatie van het onderwijs en het aanbieden van de lesstof.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ik twijfel ten zeerste of dit wetsvoorstel gaat werken en ben dan ook zeer huiverig het toe te passen. Indien een leerling in een psychiatrische inrichting wordt geplaatst door mijn handelen, voel ik mij daar zeer verantwoordelijk voor. Het argument dat het volgens de wet zo moet was voor de nazi's ook niet toegestaan en in het Internationale Gerechtshof evenmin.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het is zeker uitvoerbaar, want alles is uitvoerbaar. Dat waren de concentratiekampen in Zuid-Afrika, de verplichte arbeid in Duitsland, etc. De vraag is niet of het uitvoerbaar is, de vraag moet zijn of dit wenselijk is.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Ik denk dat het zeker belangrijk is gegevens minimaal vijf jaar te bewaren, zodat er inzicht gegeven kan worden in de oorzaak van het verzuim.
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Reden dat school een algemeen gevoel van negatieve affectiviteit opwekt (bijvoorbeeld depressie of angst)
Reden dat de school als onveilig wordt ervaren door sociale factoren en/of evaluerende factoren
Reden dat absentie aandacht trekt van mensen die belangrijk zijn voor de leerling
Reden dat buitenschoolse activiteiten meer opleveren dan schoolgang (denk aan dyslexie leerling die alles uit boeken moet doen)
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Verplichte hulp bieden om onderliggende oorzaak op te sporen
Verplichte coöperatie van school om onderliggende oorzaak absentie aan te pakken