Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
3 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Meten is weten wordt wel gezegd. Daar valt al genoeg op af te dingen maar registeren is terugdringen is nog erger. Terugdringen van verzuim, laat staan het registreren van verzuim, draagt natuurlijk niets bij aan een passende plek. Verzuim betekent niets meer of minder dan dat iemand niet is waar «men> diegene verwacht. Aanwezigheid zegt ook niets over het welbevinden van een kind. Niet alleen de focus op aanwezigheid is een denkfout maar ook de methode (terugdringen door meten) om de problematiek op te lossen,
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Zie hierboven. Nee dus. Meten is geen weten, laat staan begrijpen. Een mentor/leraar die het kind ziet staan zou geen verzuimregistratie nodig moeten hebben om contact op te nemen met het kind of de ouders
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Voor betrokkenen en school zal het duidelijk kunnen zijn. Voor ouders en kinderen is geen plek in deze kluwen. Scholen mogen zich handelingsverlegen verklaren. Samenwerkingsverband, jeugdzorg, psychologen enz enz. Feitelijk is het kind/ouder handelingsverlegen om gebruik te kunnen maken van het recht onderwijs. Ik wil geen ontheffing van dat recht.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja vast wel, wordt een mooi vinklijstje voor hen. Ook goed voor de it’ers en leveranciers.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Hoelang bewaren om het doel te bereiken… met registreren gaat dit doel (wat mi al verkeerd geformuleerd is) niet bereikt worden. Dus hier hoeft ook geen termijn wettelijk te worden vastgelegd. Zodra een LBA de gegevens ontvangt dien deze een beslissing te nemen ten behoeve van het kind. Registratie en bewaartermijn maximaal ter verantwoording van een beslissing. En voor geen enkel ander doeleinde (kwaliteit school oid). Ook niet geanonimiseerd. Er zijn geen trends of redenen te vinden uit data die niet ook gezien kunnen worden uit observatie.
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Categorie: weet niet. Of buikpijn.
Verder zou ik het ook wel eens omgedraaid willen zien: hoeveel kinderen zijn wel op school. Met en zonder buikpijn.
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Contact en gesprek met ouders en kind. Verzuimbeleid is nu verantwoordelijkheid van de school. Dat lijkt me goed maar dan moet er ook een mogelijkheid zijn voor gesprekken en contact zonder terecht te komen in de kluwen van toezicht en hulpverlening.