Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Huizen
|
Datum
|
26 augustus 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Als leraar PO en als moeder van twee zeer intelligente kinderen waarvan er een al 5 jaar niet naar school kan, verbaas ik me erover dat deze maatregel wordt gezien als een oplossing.
Waarom wordt er zo weinig geluisterd naar de kinderen, jongeren, ouders én leraren over wat er nodig is qua onderwijs om het goed te laten verlopen???
Waarom blijft de hang naar controle-registratie-repressie van kinderen (en ouders) prevaleren boven werkelijke interesse naar de elementen die nodig zijn voor een goede oplossing?
Er was bijvoorbeeld een werkgroep bij de VO-raad “(Het voorkomen van) thuiszitters” en die is plotseling opgedoekt. Daarvoor in de plaats is een werkgroep gekomen met de focus op “werken aan aanwezigheid”en de thuiszitters zijn verbannen naar de hoek “zeer moeilijke gevallen waar niemand een oplossing voor weet.” Hiermee wordt compleet voorbij gegaan aan de trauma’s die leerlingen op school oplopen doordat de kwaliteit van het onderwijs en ondersteuning niet op orde is of niet passend bij de leerling is. Er wordt compleet voorbij gegaan aan scholen die zichzelf “handelingsverlegen”verklaren en zo op een semilegale manier zich van de leerling te verlossen en het “probleem” door en af te schuiven of de leerling en ouders te laten “bungelen”. Er zijn kennelijk te weinig prikkels om de scholen handelingsbekwaam te laten worden, zodat ze ook de leerlingen die niet gemiddeld zijn adequaat kunnen bedienen. De intrinsieke motivatie bevorderen is een beter middel om meer leerlingen van (goed en inspirerend) onderwijs te voorzien dan , controle, repressie, vernederingen, privacyschending, straf, drang en dwang.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Nee, ik denk niet dat dit het verzuim van onderwijs terugdringt, integendeel. De reden is dat met middel verkeerd is om de oorzaak en het gevolg aan te pakken op de juiste manier. Er van uitgaande dat de overheid het beste met de kinderen voor heeft, althans, en de bedoeling beter/voldoende onderwijs voor de kinderen/jongeren voor ogen heeft (met controle/labeling/repressie/straf als onjuist middel, zie wat er gebeurde met het KOTschandaal!).
Als het doel is om meer jongeren en ouders van een strafblad te voorzien en de ellende in te werken, en nog meer leerlingen als zombies in de schoolbanken te dwingen terwijl ze schooltrauma oplopen en alsnog geen passend onderwijs krijgen, en leraren weg te jagen uit het onderwijs, is dit een doeltreffend middel.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Mij is duidelijk dat micromanagement, discriminatie en repressie wordt vergroot met dit wetsvoorstel. Mijn twijfel/verwachting is dat het onderwijs en de kwaliteit ervan nog meer onder druk zal komen te staan en dat er nog meer leraren en leraren zullen afhaken. Er zullen nog meer zieke leerlingen en leerlingen met een schooltrauma eindigen met een strafblad wegens schoolverzuim en er zullen meer leraren “moeilijke” kinderen wegsturen en scholen zullen nog meer kinderen ongeoorloofd uitschrijven om van het probleem af te zijn.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
De scholen en de SWV’s vinden het nu al moeilijk om aan de wettelijke verplichting van het leveren van passend onderwijs of überhaupt elke dag onderwijs te voldoen, dus: nee.
Er is een groot lerarentekort en nog meer zinloos micromanagement en politieagent/NSB moeten spelen maakt het beroep beslist niet aantrekkelijker. Suggestie: creeëer een omgeving voor zowel leerlingen als leraren om bij beiden de intrinsieke motivatie te verhogen én waarin de de kwaliteit en kwantiteit van ondersteuning op orde is, en zorg dat er weer een sfeer van vertrouwen kan terug komen. Zorg dat de drie pijlers voor intrinsieke motivatie (competentie-relatie-autonomie) bevorderd worden. Dan is er minder “handelingsverlegenheid” bij scholen, en worden leerlingen beter gezien en bediend in hun ontwikkelingsbehoeftes en zullen leerlingen én leraren minder behoefte hebben om weg van school te gaan.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Het doel van terugdringen van verzuim kan bij heel veel leerlingen niet bereikt worden door melden, inzicht in verzuimgegevens door de LPA en het bewaren en uitwisselen van privacy gegevens. Vaak wordt er onjuist gemeld en geregistreerd, overigens, en dat is niet te rectificeren. Het micromanagement in administratie verpest de sfeer en de zeer belangrijke driehoek ouders/leerling-leraar-school komt zeer onder druk te staan, waardoor de intrinsieke motivatie bij zowel leerling als leraar verdwijnt in plaats van gestimuleerd wordt.
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Alle redenen voor afwezigheid moeten uiterst serieus worden genomen en de behoefte erachter moet worden opgelost zodat passend onderwijs (in welke vorm dan ook) mogelijk blijft/wordt. Daarvoor is nodig dat er niet óver een leerling gesproken/gemeld wordt, maar mét de leerling en ouders gesproken wordt over wat er nodig is en wat er ontbreekt bij school om aan die behoefte te voldoen. Dus juist geen hokjesdenken in verplicht labelen in categorieën van "Untermenschen" (zie KOT affaire) en geen drang/dwangdenken maar open communicatie en vertrouwen in ieders wil om het op te lossen.
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
De school moet worden verplicht om voor iedere leerlingen een passend onderwijsaanbod te bieden waarbij de intrinsieke motivatie van de leerling wordt gestimuleerd en er oog is en oplossing is voor de belemmerende factoren. Wanneer een leerling (door ziekte, trauma, overprikkeling of andere zwaarwegende redenen zoals het ontbreken van passend onderwijs op een school) niet fysiek op school aanwezig kan zijn moeten scholen verplicht worden om online onderwijs of onderwijs aan huis/op andere locatie aan te bieden. Dit leerrecht moet verankerd worden in de wet.
Kortom: kinderen moeten worden gezien in hun ontwikkelingsbehoeftes in plaats van onderworpen worden aan (voor)oordelen, betuttelingen en strafmaatregelen.