Wetsvoorstel terugdringen verzuim
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Tynaarlo
|
Datum
|
18 september 2022
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Niet het terugdringen van verzuim zou voorop moeten staan maar het faciliteren van zaken die verband houden met het leerplezier.In deze groep(HB) zitten veel kinderen die graag willen leren, maar op hun eigen manier.Het gaat om 2% van de bevolking die te maken heeft met overprikkeling in een klas die veelal te groot is en waar de kennis en tijd bij de leerkracht ontbreekt om te kunnen differentiëren.Op de Pabo zou hier veel meer aandacht voor moeten zijn.De grote van de klassen zou moeten worden teruggebracht zodat de kwaliteit van het onderwijs verbetert.Het gaat er met name om dat deze groep kinderen zich gezien voelt en veilig naar school kan gaan. Gelijkgestemden zijn daarbij heel belangrijk.Bij ons in het noorden zijn er weinig oplossingen voor voltijd HB onderwijs.Ik rij 100 km per dag om mijn kind naar school te laten gaan en kom niet in aanmerking voor een vergoeding terwijl dit voor het SBO,de andere kant van het spectrum wel mogelijk is.Er heerst nog steeds het idee dat een hoog iq gelijk staat aan voorsprong en dat er geen hulp en ondersteuning nodig is terwijl deze kinderen net zoveel ondersteuning nodig hebben als een kind wat 30 punten lager dan het gemiddelde scoort.Het helpt al zoveel als leerkrachten hoogbegaafdheid gaan herkennen, erkennen en ook verkennen.Het komt nu neer op de individuele kwaliteiten en nieuwsgierigheid van een leerkracht of het kind geholpen kan worden in het reguliere onderwijs.En als daar al sprake van is is een ib-er niet altijd bekend met de materie of zijn er geen mogelijkheden voor ondersteuning mogelijk, want geen budget.Het is maatwerk om een vastgelopen leerling weer aan het werk te laten gaan.Voor sommigen is voltijds les te veel.Dan zou je een hybride vorm moeten gaan hanteren. En kinderen ontwikkelen zich echt wel maar dan wel in een setting die bij ze past.Ik vergelijk het altijd met worstjes;iedereen moet hetzelfde worstje worden,qua uiterlijk,gewicht en inhoud.Er mag ook plek zijn voor een merquez worstje of een verse worst van een kilo.Als er meer kennis komt in het onderwijs,meer tijd en ruimte voor individuele leerlijnen,meer geld voor ondersteuning voor de bovenkant van het spectrum en we loslaten dat een aanwezigheidsplicht op school de heilige graal is worden deze kinderen gezien en dus veel gelukkiger.
Vraag2
Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Als ouder extra druk voelen omdat je kind naar school moet terwijl het een schooltrauma heeft werkt averechts. Deze doelgroep (ook ouders) verdient het om niet als opstandig gezien te worden maar als kinderen met serieus probleem. Ze willen leren en wij (de overheid, het onderwijs, de ouders) moet samen faciliteren.
Vraag3
Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Het lijkt nog steeds of de verantwoordelijkheid van het vinden van passend onderwijs bij ouders ligt. De noodzaak op scholen wordt niet gevoeld om de zorgplicht uit te oefenen. Zolang er zelfs binnen het onderwijs gedacht wordt dat je opschept over je kind als het hoogbegaafd blijkt te zijn komen we er niet. Er moet wat op de scholen veranderen qua kennis. Dat begint bij de Pabo. En zolang ouders op het matje worden geroepen waarom ze hun kind geen ononderbroken leerlijn geven blijft er een angstcultuur. Deze ouders moet je juist ondersteunen. Dreigen met leerplicht werkt dan ook niet. Structurele oplossingen in de vorm van passend onderwijs en ondersteuning voor ouders geven verlichting.
Vraag4
Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Als het lukt voor kinderen aan de onderkant van het spectrum dan lukt het ook aan de bovenkant. Mits er voldoende kennis en budget is.
Vraag5
De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Ongeoorloofd verzuim, wat is dat? Als een kind dat HB is niet naar school kan omdat het een trauma oploopt? Er moet echt meer aandacht komen voor oorzaak en gevolg. De ene leerplichtambtenaar is de andere niet. De een snapt dat HB een probleem is, de ander ziet het totaal anders. Nogmaals, er vanuit gaan dat ouders niet de juiste intenties hebben zorgt voor heel veel stress en druk. Er wordt geknokt en het kost veel geld.
Vraag6
Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Schooltrauma
Overprikkeling
Ziek worden van school psycho somatische klachten
Vraag7
Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Een termijn waarbinnen een plan wordt opgesteld
Verplichte kost op de Pabo
Plicht voor school om ondersteuning van HB specialist te vragen
Terugdringen handelingsverlegenheid door landelijke kennisbank en centrale aan sturing
Kennis vergroten bij leerplichtambtenaren