Wetsvoorstel terugdringen verzuim

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 29 augustus 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel 'Terugdringen verzuim'? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik wil graag een reactie geven op de brief waarin ik wil aangeven dat het jammer is dat er zo gericht wordt op aanwezigheid, terwijl mijns inziens het vooral zou moeten gaan om het houden van contact. Mooi dat er wordt gezegd: het kind moet gezien worden, zich welkom voelen. Maar door het te dwingen aanwezig te zijn ontstaat strijd.
Het zou mooi zijn als er in de eerste actielijn stond:
Ieder kind wordt gezien, doordat we contact centraal stellen. (ipv aanwezigheid)

Het gaat erom dat het kind niet 'vergeten' wordt, wat nu met onze thuiszitter (die ECHT niet aanwezig kan zijn, maar niet vergeten wil worden) regelmatig gebeurde.

Vraag2

Denkt u dat de voorgestelde maatregelen eraan bijdragen om verzuim terug te dringen? Waarom denkt u dat wel of niet?
Ik denk dat er in elk geval meer zichtbaarheid komt van de verborgen thuiszitters. Dat lijkt me positief, nu telt ons kind nergens mee: hij staat wel ingeschreven, is zogenaamd 'geoorloofd afwezig' en het 'onderwijs' is ondergebracht in een zorgvoorziening via het OPP. Ik weet zeker dat hij niet meetelt als thuiszitter, maar dat is hij wel. Hij krijgt geen onderwijs vanuit het onderwijs (zijn zorg wordt betaald door de jeugdwet), het geld dat voor hem is geoormerkt wordt waarschijnlijk aan iets anders besteed en hij telt niet mee voor de cijfers van kinderen die zijn uitgevallen in het onderwijs.
Maar als er meer over hem werd opgeschreven betekende dat niet dat hij ook meer of eerder naar school was gegaan. Dan waren we nog veel dieper in de ellende gezakt.

Vraag3

Zijn de wettelijke voorschriften en bijbehorende toelichting voldoende duidelijk? Weet u wat u moet doen of mag verwachten als dit wetsvoorstel in werking is getreden? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja.
Ik maak me zorgen over het misbruik van gegevens en het gebrek aan een vangnet voor ouders en leerlingen die nergens terecht kunnen als een school zich
1. niet aan de afspraken houdt
2. verkeerd registreert
3. een eigen plan trekt zonder ouders/kind
4. niet wil meewerken met andere instanties die meer informatie hebben over waarom de leerling niet naar school gaat.

Het belang van een instantie waar je een klacht kan indienen (die over de inhoud gaat en niet over de procedure) is van groot belang. Het feit dat er oudersteunpunten komen lijkt me hierin heel goed, maar er mag ook doorzettingsmacht zijn op het punt dat een school/bestuur ook fouten kan maken en dat ouders geholpen worden dat er hierin naar hen geluisterd wordt. Nu kun je nergens terecht.
Wat als dit ook gebeurt met de verzuimregistratie?

Vraag4

Denkt u dat het uitvoerbaar is voor scholen en samenwerkingsverbanden om aan de wettelijke voorschriften te gaan voldoen? Waarover twijfelt u en heeft u suggesties?
Ja.

Vraag5

De regering vindt het van belang om bij een melding van ongeoorloofd verzuim de leerplichtambtenaar inzicht te geven in al het voorgaande verzuim. Hoe lang denkt u dat deze gegevens bewaard dienen te worden om het doel terugdringen van verzuim te kunnen bereiken?
Ten eerste: Het doel zou niet moeten zijn het terugdringen van verzuim maar het geven van passender onderwijs.

Ten tweede: Ook in het geval van leerplichtambtenaren moet er een tegenmacht zijn. Prima dat er inzicht wordt gegeven, maar waar kun je terecht als de info niet klopt? Of als de leerplichtambtenaar niet luistert naar ouders maar alleen naar de school die wellicht zijn werk niet goed doet?
Er zou altijd controle moeten zijn op de 'macht', kijk maar naar de toeslagaffaire.
Bewaarplicht weet ik niet genoeg van, maar lijkt me vergelijkbaar met andere bijzondere persoonsgegevens. Bewaren alleen zolang het nodig is voor het werk.

Vraag6

Welke categorie(ën) van redenen van afwezigheid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Het lijkt mij heel belangrijk om een verschil aan te brengen tussen 'verzuim' als niet aanwezig willen zijn/niet komen opdagen en 'uitval': niet naar school kunnen om diverse redenen.

Als professionals, zorginstanties of ouders aangeven dat een kind niet (meer) naar school kan, en school gelooft dit niet en wil aandringen op aanwezigheid, dan is dit zorgelijk. Als scholen de ruimte krijgen om dit passend te registreren zal het zorgen voor minder strijd tussen ouders en school en meer ruimte voor passend onderwijs, het houden van contact met elkaar en het gevoel ergens nog steeds bij te horen als kind.

Vraag7

Welke verplichtende elementen in het verzuimbeleid zouden wat u betreft niet mogen ontbreken?
Het onderhouden van contact met de leerling, vanuit de school, de klas, de leerkracht.
Het zou verplicht moeten zijn om regelmatig uit interesse te bellen/vragen hoe het gaat met het kind. niet om het per se te dwingen naar school te komen maar om zich gezien te voelen.
Bij schoolreisjes, sinterklaas, de verjaardag of allerlei schoolactiviteiten zou het belangrijk moeten zijn dat de thuiszittende leerling ook wordt meegenomen hierin: stuur een kadootje op, vraag hoe het was, stuur een kaart op de verjaardag. Er is niets zo erg als nergens meer bij te horen.

Verder zou er dus een controlerende instantie moeten zijn, een tegenmacht, die een plek is waar ouders en leerlingen terecht kunnen als scholen zich 'handelingsverlegen' opstellen, fouten maken in de nieuwe verzuimregistratie, niet luisteren naar de leerling of de ouder, hun eigen plan trekken, verwijzen naar het speciaal onderwijs om zelf het werk niet te hoeven doen.