Terugsluis vrachtwagenheffing
Reactie
Naam
|
Koninklijke Mertaalunie (D.J. Meijer)
|
Plaats
|
Nieuwegein
|
Datum
|
18 augustus 2023
|
Vraag1
Kunt u zich vinden in het voorliggend concept-meerjarenprogramma? En waar ziet u mogelijkheden om de wegtransportsector te helpen verduurzamen en te innoveren?
Doel prima, maar de vraag is of te in te zetten middelen goed zijn.
Hierbij de volgende vragen:
1. Waarom is er geen MKB Toets gehouden?
2. Hoe is geborgd dat het kleinbedrijf met bijv. 1 of 2 vrachtwagens proportioneel gebruik kan maken van de subsidieregelingen in deze? Temeer omdat de ervaring met andere ZES subsidieregelingen leert dat het subsidie budget al snel uitgeput is door een aantal grote (transport-/lease)bedrijven.
3. Hoe is verder geborgd dat bedrijven met zeer zware vrachtwagen (waar de komende jaren geen economisch en technisch ZE-alternatief op de markt is), niet jaren lang wel €0,15/km moeten betalen zonder dat zij gebruik kunnen maken van subsidieregelingen ?
4. Hoe is geborgd dat evt. buitenlandse transporteurs niet meebetalen en evt. meeprofiteren van subsidies bij de aanschaf van een nieuwe vrachtwagen, resp. bij doorverkoop of lease van een tweedehands vrachtwagen waarop subsidie is verleend?