Tijdelijk besluit experiment meertalige dagopvang en meertalig peuterspeelzaalwerk

Reactie

Naam Centre for Language Studies, Radboud Universiteit (Dr. S. Unsworth)
Plaats Nijmegen
Datum 31 oktober 2016

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Het voorstel om een pilot te beginnen met meertalige kinderopvang vinden wij een goede zaak. Dit sluit goed aan bij de ontwikkelingen in het primair onderwijs (de recente wetswijziging die het mogelijk maakt om tot 15% van de onderwijstijd Duits, Engels of Frans als voertaal te gebruiken, de pilot met tweetalig primair onderwijs). Internationaal onderzoek in onder andere onze buurlanden Duitsland en België laat zien dat kinderen die op de opvang twee talen aangeboden krijgen de tweede taal goed oppikken én tegelijkertijd op peil blijven in hun eerste taal. Dit is al reden genoeg om zo’n voorstel te ondersteunen.
In zijn toelichting schrijft Asscher ook dat mensen die meerdere talen beheersen een voorsprong hebben op de Nederlandse en buitenlandse arbeidsmarkt. Dit klopt. En wat dat betreft heeft Nederland al een voorsprong, want we hebben al heel veel meertaligen, zowel volwassenen als kinderen. Maar zij spreken niet per se Engels, Frans of Duits thuis, maar juist Turks, Berbers, Pools, Arabisch, Surinaams… De meertalige opvang zoals nu wordt voorgesteld lijkt dus alleen een bepaalde soort meertaligheid te waarderen. De meertalige realiteit van de Nederlandse samenleving wordt in dit voorstel niet weerspiegeld. Wat een gemiste kans! Want veel kinderen zouden er juist baat bij hebben als hun thuistaal op de opvang toegestaan zou worden. We weten namelijk uit verschillende internationale onderzoeken dat het gebruik van de thuistaal in het onderwijs positieve effecten heeft op kinderen, niet alleen op hun ontwikkeling in diezelfde taal maar ook op de groei van de schooltaal. Dat klinkt misschien onlogisch maar door de thuistaal beter te ontwikkelen hebben kinderen een goeie basis waarop ze met een tweede taal voort kunnen borduren. Dus juist in de voorschoolse periode zou een meertalige aanpak kunnen helpen om de taalontwikkeling van deze kinderen te ondersteunen.
Kortom, als taalwetenschappers gespecialiseerd in taalontwikkeling ondersteunen wij dit voorstel. We zouden de Minister echter willen verzoeken om het taalaanbod dusdanig uit te breiden zodat álle kinderen in Nederland van dit voorstel zou kunnen profiteren.

Dr. Sharon Unsworth
Onderzoeksgroep: Cognitive and developmental aspects of multilingualism
Centre for Language Studies, Radboud University

Prof. dr. Paula Fikkert
Onderzoeksgroep: First language acquisition
Centre for Language Studies, Radboud University

Bijlage