Tijdelijk besluit zelfstandige bevoegdheid mondhygiënist
Reactie
Naam | tandartspraktijk Bisschop (tandarts J. Bisschop) |
---|---|
Plaats | W#assenaar |
Datum | 26 september 2016 |
Vraag1
Met deze amvb wordt een vijfjarig experiment gestart waarbij door taakherschikking de mondhygiënist de bevoegdheid krijgt bepaalde voorbehouden handelingen nu ook zelfstandig te verrichten.Bent u van mening dat de voorgestelde amvb een adequate manier is om tot verdere taakherschikking binnen de mondzorg te komen?
Substitutie van zorg naar lager opgeleid personeel zal niet leiden tot meer doelmatigheid, noch tot een Substitutie van zorg naar lager opgeleid personeel zal niet leiden tot meer doelmatigheid, noch tot een verbetering van de kwaliteit. Uit geen enkel onderzoek is tot nog toe gebleken dat dit wel gebeurd: Capaiteits Orgaan (2010/2013), of dat de patienten hiervoor zouden kiezen (NIVEL, 2010). Dit beleid, dat al sporen heeft getrokken in de mondzorg, is gebaseerd op een theoretisch model, vorm gegeven door Lapre (2000) den van Linschoten (2006), en kenmerkt zich vooral door een tunnel-visie van VWS, die vooral uit ‘overtuiging/geloof’ handelt. Inmiddels zijn er al verschillende onderzoeken die aantonen dat juist het inzetten van de hoogopgeleide professional leidt tot efficientie, doelmatigheid met behoud van kwaliteit (o.a. Kliniek Bernhoven).
De overheid leidt te weinig tandartsen op. Terwijl hier sprake is van onverzekerde zorg, kan de consument de eigen behandelaar/behandeling niet kiezen. Patienten willen wel door tandartsen behandeld worden. Inmiddels komen er net zo veel Buitenlandse tandartsen bij als er in Nederland wordt opgeleid. VWS denkt: lekker gratis opgleid. Ze calculeert niet erbij de belastingderving, omdat voor deze kennis migranten geldt dat ze onder een EXPAT-regeling vallen: OMDAT DOOR OVERHEIDSWEGE ER EEN TE KORT IS ONTSTAAN.
Dat VWS geen gebruikte bijzondere nomenclatuur: primaire caries = een klein gaatje. Primaire caries is de eerste caries en kan dat juist een uitermate groot gat zijn, met grote kans op een zenuwbehandeling: een vervolg behandeling die een mondhygienist niet mag doen. Waar moet de patient met pijn dan naar toe? Pratijkkosten (70/80%) verlagten ook niet omdat een lager opgeleidde de handeling verricht. Protocollen maakt de zorg niet perse goedkoper, veiliger beter. VWS blijft haar ogen sluiten.
De tunnel visie van VWS is schadelijk voor de burgers van Nederland, en zal er op termijn voor zorgen dat de klok decennia wordt terug gedraaid: naar de tijd van onze ouders, toen kiespijn leidde tot veel werk- en schoolverzuim, en ouders hun kinderen een kunstgebit cadeau gaven.