Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam gemeente Amstelveen (Gemeente Amstelveen Gemeente Amstelveen Gemeente Amstelveen)
Plaats Amstelveen
Datum 15 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Gemeente Amstelveen:

Graag maken wij gebruik van de mogelijkheid om te reageren op de consultatie groot onderhoud aan start-/landingsbanen op Schiphol, waarbij groot onderhoud van de Kaagbaan het meest in het oog springt. Als gemeente vinden wij het positief dat de werkzaamheden aan de Kaagbaan in een periode worden gedaan dat mensen niet buiten in hun tuin zitten. Tegelijkertijd geven wij u een aantal bedenkingen mee waarop wij graag uw reactie tegemoet zien.

Gemeente Amstelveen zet in het coalitie-akkoord in op minder vluchten over Amstelveen en minder overlast in Amstelveen. Nachtvluchten van/naar de Buitenveldertbaan worden wat Amstelveen betreft zo weinig als mogelijk toegestaan tenzij er geen enkel ander (veilig) alternatief is. We willen u vragen om inzichtelijk te maken wanneer dit het geval is (zowel starten west- als oostwaarts vanaf de Buitenveldertbaan waarvoor een ontheffing verleend wordt tijdens groot onderhoud aan de Kaagbaan).

In de reacties op de consultatie is te lezen dat vanuit Amstelveen nu al veel klachten en vrees over de te verwachten extra overlast bestaat. Graag uw aandacht hiervoor. Wij suggereren om, inclusief aangeven van de reden(en), aan omwonenden zeer laagdrempelig het verwachte en daadwerkelijke baangebruik inzichtelijk te maken incl. uitvliegroutes en de onderbouwing van baangebruik en vliegroutes. Dit bijvoorbeeld bij starten Buitenveldertbaan waarbij óf westwaarts danwel snel zuidwaarts afgebogen kan worden, ook ’s nachts tijdens onderhoud Kaagbaan. Dit levert in Amstelveen erg veel geluidshinder op. Ook westwaarts kan worden gestart, wat is de te verwachten hinder in Amstelveen door grondgeluid bij westenwind?

We vragen u te bezien of niet noodzakelijke nachtvluchten (conform coalitieakkoord Amstelveen) kunnen worden geschrapt of fors kunnen worden teruggedrongen. Nachtelijke hinder/slaapverstoring kent immers een grote negatieve impact op de gezondheid.

Het ministerie heeft de luchthaven Schiphol gevraagd om met een lijst van (mitigerende) maatregelen te komen om de verwachte hinder, door een verschuiving van de geluidsbelasting, te verminderen. Wanneer verkrijgen wij het resultaat hiervan, welke concrete maatregelen worden waar genomen? Ik het licht van hinder in Amstelveen -zoals bovenstaand beschreven- is het van belang om dit te weten. Volgens de gemeente zijn de mitigerende maatregelen vooral dringend nodig voor de nacht(elijke overlast) die kan ontstaan in geheel Amstelveen.