Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam R. Rustema
Plaats Amsterdam
Datum 20 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Een ieder krijgt grenzen opgelegd, dat is heel normaal. Sterker nog, door beperkingen word je creatief, inventief en productiever. Zonder grenzen is er meer verkwisting of breng je iemand anders schade toe.

Het probleem in dit geval is KLM als grootgebruiker op Schiphol. Toevallig heeft de Nederlandse Staat sinds 26 februari 2019 wel 12,68% van de aandelen van Air France-KLM in handen en ook een belang van 5,9% in KLM.

Een staatsdeelname in een onderneming is te rechtvaardigen als het collectieve belang daarmee gediend is. De staat kan de deelname nu gebruiken om KLM te laten krimpen. Dat dient het belang van omwonenden en dwingt KLM om te reageren op de grenzen van deze krimp. Zo zou het bijvoorbeeld afscheid kunnen nemen van het overstappersmodel. Daardoor worden er passagiers van elders naar Schiphol geharkt om vluchten met verdere bestemmingen te vullen.

Prijsvechters daarentegen kiezen point-to-point bestemmingen waar veel vraag naar is en stellen alles in dienst van kostenbesparingen en efficiëntie. Als KLM nu het roer omgooit kan het dat spel misschien nog meespelen, maar het huidige model is niet vol te houden met Schiphol als thuisbasis. Immers, elke overstapper maakt twee overbodige landingen en starts op Schiphol bij elke retourvlucht. En dat in dichtbevolkte omgeving. Dat geeft veel overlast, vervuiling en maakt woningbouw onmogelijk.

De staat kan het collectieve belang ook nog eens dienen door werknemers die nu bij KLM werken te begeleiden (en financieel te ondersteunen) naar een baan die nodig is om de energietransitie te laten slagen. Die grote massa werknemers kan verlichting bieden op een enorm krappe arbeidsmarkt. Mocht KLM verdwijnen in de huidige vorm, als grootgebruiker van Schiphol, dan schaadt dat de economie zo niet maar zal het de economie op een wenselijke manier versterken.

Op het moment wordt het publieke belang niet gediend. De Staat verzaakt haar taak zo.