Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 16 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Hierbij laat ik weten het op alle drie onderdelen volstrekt oneens te zijn want het betekent nog meer overlast van de Aalsmeerbaan. Het is onrechtmatig (in strijd met afspraken en wet- en regelgeving) om een secundaire baan zo zwaar te belasten, dus ik ben tegen de regeling.

Ik ben verder van mening dat groot baanonderhoud onderdeel moet zijn van de reguliere
operaties op Schiphol. De tienduizenden vluchten die anders van de Kaagbaan gaan
moeten niet verplaatst worden maar geschrapt, dus krimpen. Dat geldt voor al het
groot baanonderhoud op alle banen.
Aanpassing van de baanpreferentietabellen leidt tot nog meer vluchten op andere banen, in dit geval de Aalsmeerbaan. Het is nog,aals tegen de afspraken (het Alders-akkoord) om dit te wijzigen zonder de omgeving te betrekken en zonder hinderbeperkende maatregelen te treffen. Dat is niet gebeurd.