Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heemstede
Datum 29 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Ik heb mijn vraagtekens bij het nut en noodzaak van deze consultatie. In 2023 was er ook een consultatie waar volop op werd gereageerd. Er is toen alleen op hoofdlijnen gereageerd en er zou naar verwachting in het eerste kwartaal een uitgebreider consultatie verslag komen. Dit is er nooit geweest, en zal dit keer vermoedelijk ook niet komen.

De grenswaarden worden voor het hele (verbruiks)jaar aangepast. Dit gebeurt jaar op jaar. Schiphol kan ze dus elk jaar vooraf fine-tunen onder de noemer van groot onderhoud. Juist lijkt het me om de grenswaardes alleen voor de periode van onderhoud aan te passen.

Tijdens het onderhoud van de Kaagbaan zal de Buitenveldertbaan in westelijke richting als startbaan veelvuldig gebruikt worden. Dit zal leiden tot enorme geluidsoverlast in o.a. Hoofddorp, Heemstede, Hillegom en Haarlem. Gebieden waarin de geluidsoverlast tot nog toe beperkt is gebleven. In westelijke richting ligt echter maar 1 handhavingspunt, namelijk nummer 6. Om een goede inschatting te maken van de geluidshinder, zouden er (tijdelijk) extra handhavingspunten ten westen van de Buitenveldertbaan gemaakt moeten worden.

Het onderhoud van de Kaagbaan duurt veel te lang en zorgt voor buitenproportionele overlast voor omwonenden van de Buitenveldertbaan (zowel Oost als West). Dit moet gewoon korter. Max 4 weken. Het ministerie zou een norm moeten stellen hier (bijvoorbeeld max 4 weken onafgebroken en max 6 weken per jaar onderhoud) in plaats van alles vrij te laten aan Schiphol en dan goed te keuren.

De concept regeling bevat grenswaarden en baanprefentietabellen, maar niet een inschatting van de te verwachten overlast voor omwonenden. De te verwachten overlast (hoeveel vliegbewegingen over welke gebieden) is makkelijk te voorspellen door Schiphol en het ministerie. Maar dat zijn confronterende cijfers, dus verstopt men zich achter baanpreferentietabellen en grenswaardes. Wees transparant en duidelijk en laat zien hoe groot de overlast echt wordt.