Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 9 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Aleer er een uitzondering/gedoogsituatie van toepassing kan zijn moet voor omwonenden meetbaar en controleerbaar zijn waar het om gaat. De Nomos website (via Bezoekbas) zou daarin een hulpmiddel kunnen zijn.
Echter in Amstelveen noord is het meetpunt al jaren buiten werking. Sinds kort doet ook het meetpunt bij het Raadhuis het niet. Ook het meetpunt van Sensornet is al jaren buiten werking. Zonder meten geen weten. Zolang de meetpunten niet hersteld zijn kan er van gedogen van meer vluchten geen sprake zijn, al helemaal niet van nachtvluchten.
Dit wordt het derde opeenvolgende jaar dat in de lente de Buitenveldertbaan extra wordt belast, met name door starters en nachtvluchten. In feite is er dus geen sprake van een uitzondering. Groot onderhoud behoort sowieso tot de normale exploitatie van een luchthaven.
Er is geen enkele reden om een tijdelijke ontheffing te verlenen voor routinewerkzaamheden.
Des te meer omdat de overlast voor bewoners van Amstelveen noord en Buitenveldert altijd al heel hoog is. Vrijstelling van verbod gebruik Buitenveldertbaan in de nacht is onaanvaardbaar. Isolatie is mooi, maar je wilt toch ook weleens in het voorjaar een raam open zetten!
Conclusie: de tijdelijke regeling is om bovenstaande redenen onacceptabel.