Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam MH Emanuel
Plaats Amsterdam
Datum 6 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Ik ben zeer tegen de (zoveelste) tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schihol 2024.
De reden is vrij simpel: dit gaat meer herrie produceren voor de omwoners dan volgens huidige wet- en regelgeving is toegestaan, terwijl er toch al zoveel en teveel overlast is. Dit geldt met name voor bewoners in de aanvlieg of opstijgroute van de Buitenveldertbaan, de Oostbaan en Aalsmeerbaan. Dit heet wanbestuur, temeer omdat de experimenteerregeling onlangs door de rechter is afgeschoten enber gerechtelijke procedires lopen tegen verruiming van de grenzen en handhaving ervan.

In plaats van het oprekken van de grenzen zou de minister ook kunnen kiezen voor het tijdelijk aanpassen van de capaciteit. Dat doet recht aan het feit dat er al teveel geluidsnormen worden overschreden. Nu wordt er gewoon een dikke middelvinger opgestoken door de grootaandeelhouder van de luchthaven.