Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 20 december 2023 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
De gewijzigde voorkeur in baanprefereties lijken mij een noodzakelijkheid als er een baan gesloten wordt voor onderhoud.
De grenswaardes zouden hierdoor niet gewijzigd moeten worden omdat deze zijn opgesteld om onze gezondheid te waarborgen. De geluidsoverlast tijdens de ochtend vluchten zijn in buitenveldert al zeer hinderlijk, vooral in het weekend. Er zal een andere oplossing gezocht kunnen worden in de richting van uitwijken naar andere luchthavens en daardoor de druk te verlagen.
Opstijgend vliegverkeer veroorzaakt de meeste geluidsoverlast omdat het geluid weerkaatst op de woontorens op bijvoorbeeld de van nijenrodeweg. Wanneer de buitenveldertse baan gebruikt gaat worden voor opstijgend verkeer in de nachtelijke uren zal een geluidsmeting deze weerkaatsing mee moeten nemen. Deze zouden wel eens boven de zelfs opgerekte grenswaardes kunnen komen hetgeen veel leed veroorzaakt alsmede kan leiden tot rechtszaken wanneer de buurtbewoners zich zouden verenigen in een collectief om deze maatregelen een halt toe te roepen.
Het zou het ministerie sieren om hier beter naar te kijken en onze mooie luchthaven te dwingen de nachtelijke vluchten terug te brengen.