Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 28 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Hierbij laat ik weten het op alle drie
onderdelen volstrekt oneens te zijn want het
betekent nog meer overlast van de
Aalsmeerbaan. Het is onrechtmatig (in strijd
met afspraken en wet- en regelgeving) om
een secundaire baan zo zwaar te belasten,
dus ik ben tegen de regeling.

De vervangende grenswaardes zijn veel te
hoog voor een secundaire baan en moeten
fors omlaag naar het maximale niveau van de
normen van de WHO (45 dB). Nu lopen we
iedere dag gezondheidsschade op.

Ik ben van mening dat groot baanonderhoud
onderdeel moet zijn van de reguliere
operaties op Schiphol. De tienduizenden
vluchten die anders van de Kaagbaan gaan
moeten niet verplaatst worden maar
geschrapt, dus krimpen. Dat geldt voor al het
groot baanonderhoud op alle banen, ieder
jaar weer!

Aanpassing van de baanpreferentietabellen
leidt tot nog meer vluchten op de
Aalsmeerbaan. Het is tegen de afspraken
(het Alders-akkoord) om dit te wijzigen
zonder de omgeving te betrekken en zonder
hinderbeperkende maatregelen te treffen.
Dat is niet gebeurd. Dit wordt gewoon
doorgedrukt. Ik heb er geen vertrouwen
meer in. Dit is Schiphollen in optima forma.”

Los van het extra onderhoud, waardoor we binnenkort nog meer overlast krijgen, is de reguliere overlast de afgelopen jaren extreem toegenomen boven Uithoorn. De vliegtuigen beginnen rond 7 uur inde ochtend, soms eerder. De frequentie is dat er iedere minuut extreme geluidsoverlast door opstijgende vliegtuigen. Doordat er banen kruislings gebruikt worden voor stijgende vliegtuigen Aalsmeerbaan en Kaagbaan krijg je een stapeling van geluid. Het ene vliegtuig vliegt dan nog boven de wijk en de andere volgt meteen. Hierdoor is het 1 stroom van geluidsoverlast. Dit is nooit geweest. Dit is iets van de afgelopen 10 jaar en wordt ieder jaar erger, het is werkelijk krankzinnig dat dit wordt toegestaan.
Ik hoop dat er juridische procedures gestart kunnen worden om Schiphol definitief te laten krimpen, want er wordt al jaren van alles beloofd maar de overlast wordt alleen maar erger en we worden dus in de maling genomen.