Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Reactie
Naam | drs J.H. Crum-Haverman |
---|---|
Plaats | Uithoorn |
Datum | 6 januari 2024 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Hierbij laat ik weten het op alle drie onderdelen volstrekt oneens te zijn met de voorgestelde tijdelijke regeling.
1. De voorgestelde wijziging voorkeur baancombinaties (baanpreferentietabellen) betekent nog meer overlast van de Aalsmeerbaan. Het is onrechtmatig (in strijd met afspraken en wet- en regelgeving) om een secundaire baan zo zwaar te belasten,
2. Over de vervangende grenswaardes kan ik niet goed oordelen, maar ik denk dat ik er wel van uit kan gaan dat ze te hoog zullen zijn gezien het doel dat ze moeten dienen. In ieder geval mogen ze niet uitkomen niet boven het maximale niveau van de normen van de WHO (45dB). Zoals bekend schaadt overmatig geluid de gezondheid.
3. Ik ben van mening dat groot baanonderhoud onderdeel moet zijn van de reguliere operaties op Schiphol. De tienduizenden vluchten die anders van de Kaagbaan vertrekken moeten niet verplaatst worden maar tijdelijk geschrapt, dus krimpen. Dat hoort voor al het groot baanonderhoud op alle banen te gelden, ieder jaar weer!
Vriendelijke groet,
Joop Crum-Haverman
Uithoorn