Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Mr. P.M. de Boer
Plaats Muiden
Datum 31 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Baanonderhoud is een terugkerend fenomeen en geen uitzonderlijke situatie; ook groot baanonderhoud. Het is dan ook onverteerbaar dat de omwonenden van Schiphol iedere keer met extra overlast geconfronteerd worden. En het is de wereld op zijn kop dat omwonenden in de vorm van de MRS gevraagd worden hoe die extra hinder beperkt zou kunnen worden. Of hun adviezen worden niet gehonoreerd, of hun adviezen pakken minder goed uit dan gehoopt en dan zijn zij daar nog aanspreekbaar voor ook, of zij worden voor een onmogelijk opgave gesteld. Alleen de veroorzaker van die extra hinder is hier voor de volle honderd procent verantwoordelijk voor.
Het is extra fnuikend dat de extra hinder voorkomen kan worden door het onderhoud 's nachts uit te voeren. Onmogelijk? Heathrow lukt dat wel en dat moet ook, want anders heeft men daar overdag een capaciteitsprobleem. Kost wat meer, maar dat kan via de luchthaventarieven worden verrekend zodat de vervuiler betaalt. Nu komt de extra overlast als externe kosten op het bordje van de omgeving. En die goeddoenertjes stellen natuurlijk niets voor; daar wordt echt geen goodwill mee gewonnen. Wel door het baanonderhoud anders uit te voeren.