Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Dhr. NC Hamaker
Plaats Duivendrecht
Datum 21 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Het valt mij op dat in de aangepaste plannen de geluidsbelasting van twee handhavingspunten Lden, punten 20 en 25, verhoogd wordt, terwijl zonder deze extra belasting de grenswaarden al overstegen zouden worden. Voor beide punten komt te verwachte belasting zelf boven de vervangende grenswaarde uit. Ook buiten deze tijdelijke regeling geldt dat voor punt 20 de overschrijding van de grenswaarde structureel is.

Binnen deze regeling wordt dus overbelaste handhavingspunten extra belast en bovendien ook nog meer dan deze regeling zelf acceptabel vindt (zo interpreteer ik de grenswaarde voor het gemak). Het lijkt me dat hier een oplossing voor gezocht moet worden. Een planning die er bij voorbaat van uitgaat dat grenswaarden overschreden zullen worden doet het vertrouwen in de overheid geen goed.

Ik zou ervoor pleiten dat als de grenswaarden niet gehaald kunnen worden door het verplaatsen van vluchten naar andere banen het aantal vluchten verlaagd moet worden. Als dit niet gebeurt verliezen de grenswaarden hun betekenis. Wat betekent anders een grenswaarde die vrijelijk overschreden mag worden?