Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Reactie
Naam | M.sC RM Van Veen |
---|---|
Plaats | Amstelveen |
Datum | 20 december 2023 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
In reactie op de verzoeken van Schiphol zou ik negatief willen reageren. De overlast is nu al o draaglijk en tast de nachtrust en gezondheid van omwonenden aan. De PFAS waarden zijn achterlijk hoog en deze worden alleen maar hoger bij een toename van stijgend en dalend vliegverkeer. Dit is niet alleen een kwestie van grenswaarden t.a.v. decibellen maar ook giftige stoffen die vrijkomen in de lucht. Het is al onverandwoord en ronduit misdadig om zoveel vliegverkeer met alle milieu- en geluidsoverlast toe te staan boven woonwijken, laat staan een goedkeuring om dit te intensiveren. Schiphol dringt het aantal vluchten maar terug als ze onderhoud doen. Waarom zouden omwonenden de dupe moeten zijn van onderhoud? Dit obderhoud is voorzien, kan gepland worden en daar moet Schiphol gewoon rekening mee houden in de jaarplannen. Wat een vreemd idee dat de overheid notabene van zijn principes af zou moeten wijken twn koste van de burger voor zoiets banaals als (voorzien) onderhoud van start- en landingsbanen. Op alle drie de voorstellen is mijn antwoord dus 'nee'.