Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 16 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Geachte minister,

Schiphol vraagt vrijstellingen en ontheffingen om grondig onderhoud te kunnen plegen, dit in het belang van medewerkers, reizigers, luchtvaartmaatschappijen en omwonende.
Schiphol NV. vindt dus dat de belangen van al deze 4 groepen belangrijk.

De aanvraag is bedoeld voor een tijdelijke uitzondering waarbij de belangen van de omwonende helaas even NIET belangrijk lijken.

Je kunt je ook afvragen hoe tijdelijk deze uitzondering zijn.
Onderhoud van de banen en ook overige infrastructuur is een normaal onderdeel van het bedrijfsbeheer voor Schiphol N.V.. Net als voor elk ander commercieel bedrijf.
Onderhoud, groot of klein, gaat dus jaarlijks terugkomen en Schiphol zal dan ook elk jaar weer een uitzondering vragen
Elk jaar uitzondering aanvragen voor planbaar onderhoud is geen uitzondering meer maar regulier oprekken van de wetten die juist gemaakt zijn om omwonende te beschermen.

Als de Nederlandse regering jaar op jaar deze uitzondering gaat toestaan dan is de bescherming van de omwonende een wassen neus.
Hoe serieus neemt de Nederlandse overheid haar taak om inwoners te beschermen tegen commerciële bedrijven als Schiphol N.V.

Dat Schiphol N.V. grotendeels eigendom is van de Nederlandse Staat en dat die baat heeft bij de winstuitkering is bijzonder aangezien dezelfde Nederlandse Staat ook de regels maakt.
Zij die een monopolist is dient extra voorzichtig te zijn.
Het is niet voor niets dat grote tech-bedrijven met monopolistisch omvang door overheden in Europa worden beperkt in hun verdienmodel.

Eenzelfde beperking op het verdienmodel zou ook voor Schiphol NV. moeten gelden.
Het gaat niet om iets eenmalig, het is business as usual.
Gewoon planbaar en dus ook gewoon even minder start en landingen en met behoud van bescherming van burgers. Een taak die de Nederlandse overheid zwaarder moet laten wegen dan het verdienmodel van Schiphol NV.
De wetten zijn tenslotte niet gemaakt om, als het even niet uitkomt, deze opzij te zetten.
De gezondheid (fijnstof uitstoot en nachtrust, woongenot) van burgers die in de omgeving van Schiphol wonen worden al jaren achtergesteld aan de winst die Schiphol genereert.

Het zal U duidelijk zijn. Ik ben voor 2024 en komende jaren TEGEN :
1) Gewijzigde voorkeur in baancombinaties
2) Vervangende grenswaardes
3) en tegen vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
Normale bedrijfsvoering zou geen uitzondering nodig moeten hebben.