Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats De Kwakel
Datum 30 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Beste Schiphol,

Hierbij mijn reactie op de tijdelijke regeling vanwege het baanonderhoud van de Kaagbaan in het eerste kwartaal van 2024.

De onderhoudsperiode van de zomer 2023 is ons maar ook onze buren (of ieder die ik in de Kwakel spreek) zeer zwaar gevallen. De Aalsmeerbaan is toen zo zwaar belast dat wij het liefst tijdelijk hadden verhuisd. Wat ook heel vervelend was dat na de beëindiging van het onderhoud, de herrie overdag en in de nacht nog een tijdlang doorging.

Gewijzigde voorkeur in baancombinaties en vliegen in de nachtelijke periodes:
- Belast de Aalsmeerbaan zo min mogelijk. Wij zijn nog niet hersteld van de overlast van zomer 2023. Wij voelen ons nog steeds prikkelbaar voor de geluidshinder, trillingen en stank.
- Baanonderhoud is plannen en zorg dat het aantal vluchten tijdens onderhoud wordt verminderd.
- Geen nachtvluchten!! je wordt er ziek van als je overdag gewoon moet werken of op school moet functioneren (ik heb het dan niet over de nachtwerkers die overdag moeten slapen = niet te doen).
- Ook de avondvluchten die soms tot na 23.00 uur waren en dan gingen de andere ochtend om 6.30 uur de eerste vluchten weer over de wijk (echt afschuwelijk veel overlast). Soms hoorden we 's nachts dan ook nog -vliegtuig geluid.
- Krimp!! Ga terug naar het aantal wat de omgeving kan hebben, tussen de 350.000 - 400.000 vluchten.

Vervangende grenswaarden
- Als de grenswaarden worden opgerekt hebben de bewoners in deze toch al heel drukke regio daar erg veel last van. Dit zou dus een uiterste middel moeten zijn en dan alleen overdag, niet in de avond, nacht of vroege morgen.

Er zijn mensen in de gemeente die hebben financiële compensatie gekregen en anderen niet. Dit is natuurlijk geen goede gang van zaken en geeft Schiphol geen goede naam. Compenseer vooral met een langere periode van rust nadat we extra belast zijn met herrie. We kunnen de herrie wat beter hanteren als we geïnformeerd worden over rust compensatie.

Onbegrijpelijk!! kerosine is niet belast.
Binnen 1000 kilometer zou geen vliegtuig moeten vliegen maar dat de mensen met de trein kunnen (en dat het betaalbaar is).

Veel gepraat en veel geld gaat er naar duurzaamheid en klimaat maar omwonenden zijn gebaat bij een schone omgeving in balans met Schiphol. De balans is echter al erg lang zoek.

Met vriendelijke groet,
Karin van der Hoorn
De Kwakel