Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Uithoorn |
Datum | 6 januari 2024 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Het is onfatsoenlijk om aan omwonenden deze vraag te stellen want dit is veel te technisch en niet goed uitgelegd. Wat betekent het concreet voor ons? Kunnen we nog slapen of genieten van de voorjaarszon in de tuin of park? Zo is participatie zinloos.
Hierbij laat ik weten het op alle drie onderdelen volstrekt oneens te zijn want het betekent nog meer overlast van de Aalsmeerbaan. Het is onrechtmatig (in strijd met afspraken en wet- en regelgeving) om een secundaire baan zo zwaar te belasten, dus ik ben tegen de regeling.
De vervangende grenswaardes zijn veel te hoog voor een secundaire baan en moeten fors omlaag naar het maximale niveau van de normen van de WHO (45 dB). Nu lopen we iedere dag gezondheidsschade op.
Ik ben van mening dat groot baanonderhoud onderdeel moet zijn van de reguliere operaties op Schiphol. De tienduizenden vluchten die anders van de Kaagbaan gaan moeten niet verplaatst worden maar geschrapt, dus krimpen. Dat geldt voor al het groot baanonderhoud op alle banen, ieder jaar weer!
Aanpassing van de baanpreferentietabellen leidt tot nog meer vluchten op de Aalsmeerbaan. Het is tegen de afspraken (het Alders-akkoord) om dit te wijzigen zonder de omgeving te betrekken en zonder hinderbeperkende maatregelen te treffen. Dat is niet gebeurd. Dit wordt gewoon doorgedrukt. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Dit is Schiphollen in optima forma.