Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 21 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Ik keur de voorstellen af op grond van mijn recht op een gezond en veilig leefklimaat. De overlast is nu al ondraaglijk en tast de nachtrust, rust en gezondheid van omwonenden aan. De hele dag ondervinden we geluidsoverlast van verschillende banen, vooral de secundaire banen (Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan) die primair gebruikt worden de afgelopen jaren. Onze huizen zijn niet gebouwd en niet geïsoleerd tegen deze enorm toegenomen vliegoverlast van de afgelopen jaren, waardoor we zelfs in huis nooit meer rust ondervinden. Nooit meer een ochtend kunnen uitslapen in het weekend.
Daarnaast is de luchtkwaliteit altijd onvoldoende. Het is schandalig dat deze overlast ook niet wordt gemeten, zowel de geluidsoverlast (inclusief grondlawaai) als de uitstoot van (ultra)fijnstof niet. Er staat namelijk geen enkel meetpunt in deze omgeving (Amstelveen Zuid).
De PFAS waarden zijn daarnaast achterlijk hoog en deze worden alleen maar hoger bij een toename van stijgend en dalend vliegverkeer.
Het is onverantwoord en ronduit misdadig om zoveel vliegverkeer met alle milieu- en geluidsoverlast toe te staan boven woonwijken, laat staan een goedkeuring om dit te intensiveren. En waarvoor? Om een hubfunctie in stand te houden waarbij onderzoek heeft uitgewezen dat de lasten hoger zijn dan de opbrengsten?
Schiphol dringt het aantal vluchten maar terug als ze onderhoud doen. Waarom zouden omwonenden de dupe moeten zijn van onderhoud? Dit onderhoud is voorzien, kan gepland worden en daar moet Schiphol rekening mee houden in de jaarplannen. Wat een vreemd idee dat de overheid notabene van zijn principes af zou moeten wijken ten koste van de burger voor zoiets banaals als (voorzien) onderhoud van start- en landingsbanen. Op alle drie de voorstellen is mijn antwoord dus 'nee'.
De belangrijkste taak van een overheid is het bewaken en zorgdragen voor een veilig en gezond leefklimaat. Op dit moment wordt ons leefklimaat op alle gebieden geschonden en deze schending wordt nog toegestaan en zelfs bevorderd door de overheid.