Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hoofddorp - Noord
Datum 6 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Algemene reactie;
Effecten van een ander baan gebruik (a.g.v. baanonderhoud) zijn pseudo nauwkeuring rekenkundig vastgesteld op basis van een hindermaat (Lden) die de geluidshinder van vliegtuiglawaai (inclusief taxi, start run-up en gebruik van trust reversers (bij landing) niet volledig, niet correct en niet juist weegt en bepaald.
Een m.i. inziens bewuste, theoretische, complexe onjuiste benadering om de daadwerkelijke vliegtuig geluidshinder rondom Schiphol te verhullen (bij normaal- en/of tijdelijk- ander baangebruik)
Baanonderhoud is noodzakelijk - verhul de tijdelijke hinder gevolgen niet maar neem daadwerkelijke maatregelen om de geluidshinder rondom Schiphol te verminderen - minder vluchten, niet in de randen van de nacht, ga over op een geluid meetsysteem (dBA o.id.)- scheelt m.i. veel theoritisch, complex en kostbaar reken- en rapportage - werk.