Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 12 januari 2024

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Geachte heer/mevrouw,

Op persoonlijke titel maak ik graag gebruik van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de gepresenteerde plannen.

U geeft een uitgebreid overzicht van berekeningen en cijfers van het veranderende vliegverkeer in deze periode, maar er ontbreekt mijns inziens nog een essentieel onderdeel, de impact van uw plannen op de volksgezondheid in deze regio en de berekening van deze impact.
We weten dat er rondom Schiphol sprake is van (ernstige) slaapverstoring. (GGD GHOR, Belevingsonderzoek geluidhinder en slaapverstoring luchtvaart, 2020; GGD Kennemerland - Geluidhinder en Slaapverstoring van vliegverkeer in de wijde omgeving van luchthaven Schiphol, 2020) We weten ook dat dit leidt tot toename in psychische problemen, gebruik van slaapmedicatie, moeheid, stress, klachten aan luchtwegen en hart- en vaatziekten. De volksgezondheid is een hele reële factor waarmee rekening moet gehouden dient te worden. Uiteindelijk heeft dit namelijk invloed op het zorggebruik van omwonenden, waarmee kosten op de gehele maatschappij worden afgewend. Er zijn niet veel onderzoeken naar deze kosten, maar een een onderzoek rondom de luchthaven van Brussel gaat uit van 36.000 euro gezondheidsschade per nachtvlucht. (ENV-ISA, Health-Economic Impact of the aircraft noise from Brussels Airport, 2023) Mijns inziens een factor om bij dit soort invloedrijke projecten op de nachtverstoring in een grote regio rekening mee te houden. Mijn advies zou om die reden dan ook zijn om zowel bij dit project als toekomstige projecten een berekening te maken van de maatschappelijke impact en de invloed op de volksgezondheid, in dit geval met name door de toename van slaapverstoring in de nacht.

De beslissing om geluidsnormen op te rekken heeft consequenties die eerlijkheidshalve ook dienen te worden berekend en vastgelegd, zodat de invloed op de volksgezondheid zo klein mogelijk is. De overheid dient haar wettelijke taak tot bescherming van de volksgezondheid, zoals o.a. vastgelegd in Grondwet 1798 - artikel 62: Bevordering gezondheid der Ingezetenen, Grondwet 1983 - artikel 22: Volksgezondheid én Wet Publieke Gezondheid, hierin op te pakken

Hoogachtend,