Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

Reactie

Naam De heer M.J. Keuter
Plaats Uithoorn
Datum 23 december 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Hoe de regeling tot stand is gekomen, laat zich raden. Er moet maximaal gevlogen kunnen worden, de belangen van bewoners zijn daarin als regel ondergeschikt. De vraag zou ook omgekeerd kunnen worden gesteld. Welke ruimte zouden de bewoners rond Schiphol bereid zijn te geven om Schiphol cs. in de gelegenheid te stellen vliegtuigen te ontvangen, zonder de omgeving - ook al is het maar tijdelijk - qua geluidshinder en qua aantallen - extra - te belasten dan nu al gebeurd. Kortom, waar blijven de bewonersbelangen in dit verhaal? Zou het niet op de weg van het Ministerie alsook van Schiphol cs. liggen om met concrete aanbevelingen hiervoor te komen.

Is het serieus de intentie om ev. te maken cq. gemaakte afspraken te monitoren en te handhaven?

Waarom het aantal nachtvluchten uitbreiden ten opzichte van de huidige regeling, die oveigens ook al naar eigen believen wordt ingevuld.

Als onverhoopt geen zekere beperking aan Schiphol cs. wordt opgelegd, ligt het dan niet in rede om de bewoners van Schiphol (dezelfde die recentelijk een vergoeding hebben gekregen) wederom finacieel te compenseren voor het hun aangedane leed?