Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Reactie
Naam | W Brouwer |
---|---|
Plaats | Uithoorn |
Datum | 9 januari 2024 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Het is onacceptabel dat een secundaire baan door aanpassing van de preferentietabel nog vaker ingezet gaat worden. De overlast in Uithoorn is nu al onacceptabel.
Het aanpassen van de grenswaarden is onjuist. Hiermee wordt voorkomen dat op sommige handhavingspunten de limiet niet overschreden wordt. Namelijk op dit moment worden de grenswaarden al overschreden. En met opgehoogde waarden lijkt het weer te kloppen. De waarheid is dat met de huidige waarden, die niet eens in de buurt komen van de WHO aanbevelingen, er minder gevlogen zou moeten worden.
Het inzetten van alternatieve banen gedurende de nacht, vrijstelling verlenen, is onacceptabel omdat deze banen leiden over dicht bewoonde gebieden. Het aantal ernstig door lawaai en vervuiling getroffen bewoners neemt hiermee ernstig toe. Nu al leerachterstand van een half jaar bij leerlingen van de basisscholen in Uithoorn. De achterstand zal door gebruik van de banen die over dichtbevolkte gebieden alleen maar toenemen. Aalsmeerbaan eindigt op enkele honderden meters van huizen.
Het onderhoud zou moeten worden meegenomen in het aantal vliegbewegingen wat jaarlijks wordt vastgesteld en niet afgewenteld moeten worden op de omwonenden.
Dat operationele maatregelen niet zouden kunnen op korte termijn is de grootste onzin. Schiphol heeft 6 jaar de tijd gehad om op het groot onderhoud van de Kaagbaan in te spelen. Bijvoorbeeld ander startprocedures, niet starten vanaf intersecties, verminderen van aantal vluchten gedurende het onderhoud. Bureau Witteveen heeft ook dit jaar weer aangegeven dat het niet helemaal duidelijk is waarom het onderhoud zo lang moet duren. Was bij het onderhoud van de Zwanenburgbaan hetzelfde. Schiphol lijkt niet te leren en/of niet bereid te zijn om rekening te houden met zijn buren.