Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rolde |
Datum | 20 december 2023 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Het ministerie vraagt uw reactie op alle onderdelen van deze tijdelijke (concept)regeling:- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes; en
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
De onderliggende documenten die in deze consultatie zijn meegegeven zijn bedoeld om aan te geven hoe de regeling tot stand is gekomen.
Dat noodzakelijk onderhoud zoals gepland niet kan plaatsvinden roept de vraag op: waarop is de planning gebaseerd?
Uit beleidskompas:
"Meer vliegverkeer resulteert in hogere geluidsbelasting en waarschijnlijk meer hinder voor omwonenden."
Ik mis de kritische kanttekening van een overheid die het algemeen belang vertegenwoordigt.
Door de overheid wordt gerefereerd aan het belang van brede welvaart.
https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2023/1468735#:~:text=49%20Nederland%20verdient%20een%20derde,dan%20in%20het%20vorige%20jaar.
"Bij het vaststellen van eerder genoemde beleidsdoelen is brede welvaart een belangrijke factor. Het gaat ook om gezondheid van omwonenden, de kwaliteit van onze leefomgeving . We blijven hierbij streven naar duurzame groei die niet meer ten koste mag gaan van mens en milieu.
.... Ook vanuit de SDG’s bezien ... toekomstige welvaart meer onder druk staat dan de huidige welvaart.
Nergens lees ik een poging om de toename van vliegverkeer op andere banen te voorkomen, door bv. het vliegverkeer te verminderen. Corona heeft laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om recreatief vervoer van personen te verminderen en ja, dat heeft financiële gevolgen, maar ook positieve gevolgen.
Vermijdbare aantasting van de leefbaarheid, duurzame groei die niet meer ten koste mag gaan van mens en milieu, zorg voor toekomstige welvaart zouden dus topprioriteit moeten hebben boven de economische belangen van de luchthaven.