Subsidieregeling aanschaf emissieloze touringcars
Reactie
Naam | BW Dotinga |
---|---|
Plaats | Groningen |
Datum | 10 mei 2024 |
Vraag1
U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn in het bijzonder benieuwd naar uw mening over de volgende vragen:1. Gaat de subsidie helpen bij het versneld realiseren van het project?
2. Wat is uw mening over het maximaal aantal touringcars per aanvrager?
3. Wat is uw mening over de definitie (afbakening) van de touringcar zonder uitstoot (zie concept regeling, artikel 1.1)?
We zijn blij dat er meer aandacht komt voor het versnellen van de groene transitie voor T100 bussen en touringcars. Echter, denken we dat het voor onze business eerder ingezet wordt voor T100 bussen dan voor touringcars. Het aanbod op de markt en de hoogte van de subsidie maken het voor komend jaar nog niet aantrekkelijk. Daarom kijken we ook reikhalzend uit naar de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van elektrische touringcars en hopen we dat er voldoende budget in de pot blijft zitten komende jaren.
Het maximale aantal touringcars maakt het nog niet geheel aantrekkelijk om over te stappen. Het is echter wel een goed begin om te oefenen met dit type nieuwe voertuigen. Wat we ons wel afvragen, is hoe er om wordt gegaan met laadinfra. In de beleidsdocumenten komt naar voren dat gemeenten aan zet zijn om voldoende laadinfra te verzorgen. Is er ook contact met de VNG oid om te zorgen voor voldoende laadpalen en capaciteit in verband met de netcongestie?
De definitie is wat ons betreft goed.
Het zou fijn zijn als er een doorkijkje kan worden gemaakt naar de subsidiepot na 2025/2026.