Subsidieregeling aanschaf emissieloze touringcars

Reactie

Naam Han2 bv (Hr. H van der Wal)
Plaats Maarn
Datum 3 mei 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn in het bijzonder benieuwd naar uw mening over de volgende vragen:
1. Gaat de subsidie helpen bij het versneld realiseren van het project?
2. Wat is uw mening over het maximaal aantal touringcars per aanvrager?
3. Wat is uw mening over de definitie (afbakening) van de touringcar zonder uitstoot (zie concept regeling, artikel 1.1)?
1. Ja, deze subsidie gaat ondernemers helpen versneld Zero Emissie touringcars aan te schaffen.

Op dit moment werken deze commerciële touringcarbedrijven met de tucht van de markt. Als blijkt dat een batterij bus voor een rit duurder is als een diesel dan kiest een klant voor de voordeliger dieselbus omdat die klant nu nog niet bereid is daar extra voor te betalen.
Daarom kan een touringcarondernemer nu dus geen E-bussen kopen want dan verliest die onderneming marktaandeel.
De geboden subsidiemogelijkheid is nodig, ook volgens mijn eigen TCO berekeningen, om het prijsverschil in een commerciële rit aanbieding weg te nemen en dat bedrijven zo ervaring krijgen in het exploiteren van een ZE Batterij bus.
Als deze batterijtouringcars zijn aangekocht en ingezet worden dankzij deze stimuleringsregeling gaat de klant deze pas in de praktijk ervaren en, zoals ook in het OV bleek, echt leert waarderen. Alleen met deze ervaring kan er in de toekomst bereidheid komen om specifiek voor dit type bus te kiezen. Immers na een positieve ervaring gaat een klant mogelijk wel kiezen/ betalen voor de extra kwaliteit van deze E-bus. Dat is dan ook nog eens groen is en neemt men makkelijker afstand van vervuilender dieselbussen. Het is dus zeker noodzakelijk om actief batterijtouringcars te stimuleren voor alle commerciële touringcarbedrijven. Zeker welke steden bedienen waar Zero Emissie zones komen en zij dus beperkt gaan worden om publiek/toeristen te brengen en halen.

2. Er staan nu verschillende aantallen genoemd en ik zou voorstellen om het bij elk bedrijf/groep het aantal te maximeren tot 5 voertuigen per jaar om subsidie voor te verkrijgen. Het moet immers breed verdeeld worden zodat nooit een situatie kan ontstaan dat enkele bedrijven de hele pot leeghalen.
In dit kader zou het ook redelijk zijn dat bij een toewijzing van subsidie er de aanvullende eis komt dat het bedoelde voertuig in de een subsidie toewijzing verplicht na maximaal 12 maanden geleverd moet zijn en op naam moet staan. Dit omdat er anders mogelijk subsidie onterecht voor een te lange periode gereserveerd blijft staan waardoor er in de gewenste periode in uw voorstel geen daadwerkelijke ingezette voertuigen tegenover staan.

3.
In deze beschrijving zou het wellicht nog mogelijk zijn om bussen met een batterij en een waterstof range-extender toe te laten terwijl voor waterstof er een andere regeling is.