Subsidieregeling aanschaf emissieloze touringcars

Reactie

Naam Koninklijke Louwman Group (E.S. Jongh)
Plaats Den Haag
Datum 9 mei 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn in het bijzonder benieuwd naar uw mening over de volgende vragen:
1. Gaat de subsidie helpen bij het versneld realiseren van het project?
2. Wat is uw mening over het maximaal aantal touringcars per aanvrager?
3. Wat is uw mening over de definitie (afbakening) van de touringcar zonder uitstoot (zie concept regeling, artikel 1.1)?
Mijne dames en heren,
De inzet van subsidie voor de transitie van touringcars naar zero emissie is zeer nuttig. Echter moet ook dit techniekneutraal gebeuren. In dit voorstel wordt uitsluitend de techniek van batterij elektrisch aangehaald en de overige technieken op voorhand buitengesloten. Hierdoor wordt de techniek centraal gesteld en tot doelstelling verheven. Terwijl emissievrij dit doel zou moeten zijn hetgeen de overheid nastreeft en de markt de technologie invulling geeft. De regeling zou hiermee aangepast moeten worden waarbij alle technologische oplossingen voor touringcars zonder enige uitstoot gemeten aan de uitlaat opgenomen worden.
Zeker nu netgongestie het opladen van grote batterijpakketten steeds lastiger wordt, is dit cruciaal. De batterij elektrische touringcars opladen middels aanvullende generatoren zal vaal moeten gebeuren en dan is diesel toch veelal het meest toegepaste aggegaat. Daarmee slaan we de plank finaal mis. De branstofcel met waterstof, waardoor er waterstof elektrisch gereden wordt zonder emissies, is in steeds meer situaties de betere oplossing. De SWiM regeling rondom waterstof tankstations i.c.m. vrachtwagens is hiervoor onvoldoende en kent tot op heden te veel beperkingen en afhankelijkheden. Terwijl deze subsidieregeling los staat van te realiseren infrastructuur en andere beperkingen en per voertuig beschikbaar is. Dat is onverstandig en ook niet rechtvaardig.
Wij vragen het Ministerie dan ook dringend om deze subsidie techniekneutraal in te zetten en daarmee zonder het achterstellen van welke techniek dan ook. Door de waterstof elektrische varianten toe te voegen, zal deze transitie bovendien sneller verlopen en met een hogere servicegraad voor de uiteindelijke doelgroep. Daarmee merken we aan dat er grotere en langere ritten gemaakt kunnen worden per voertuig waardoor de inzetbaarheid van touringcar inclusief beperkte personele invulling geoptimaliseerd kan worden.
Wij zien uit naar uw reactie en zijn voor overleg uiteraard beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Erwin Jongh
Product Development manager Zero Emission
Koninklijke Louwman Group