Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)
Ruimte en infrastructuur Verkeer
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een subsidieregeling voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Omdat er nog maar weinig batterij-elektrische vrachtauto’s (BEV’s) zijn, komt de uitrol van logistieke laadinfrastructuur nu maar langzaam op gang. Het doel van de regeling is de uitrol te versnellen. Met deze regeling kunnen investeerders subsidie ontvangen voor publiek toegankelijke laadpunten voor zware voertuigen, wat op zijn beurt de transitie naar schone mobiliteit bevordert.
Wat zijn de doelen van de Regeling?
- Doorbreken van het kip-ei dilemma tussen de toename van elektrische zware voertuigen en de beschikbaarheid van publiek toegankelijke laadinfrastructuur;
- Versnellen van de realisatie van een landelijk dekkend netwerk van publiek toegankelijke laadlocaties voor zware elektrische voertuigen in Nederland;
- Op tijd voldoende laadzekerheid bieden (o.a. vanwege de invoering van 30 emissievrije zones voor stadslogistiek per 2025);
- Als Nederland op tijd (2025) voldoen aan de nieuwe AFIR verplichting (Alternative Fuels infrastructure Regulation) voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur;
- én voorbereidingen treffen voor de AFIR verplichtingen voor 2027 en 2030.
Uw reactie
U kunt tot en met zondag 17 maart 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn in het bijzonder benieuwd naar uw mening over de volgende vragen:
- Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
- Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
- Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
- Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
- Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Consultatieverslag
Het is niet meer mogelijk om te reageren op deze consultatie. Download hier het consultatieverslag.
-
Reactie van het Ministerie op de binnengekomen opmerkingen (179 kB) PDFDownloaden Reactie van het Ministerie op de binnengekomen opmerkingen
Reacties op deze consultatie37 openbaar
-
Truckparkings Rotterdam Exploitatie BV (Dhr. A.W.H.M. Barten)
Reactie geplaatst op: Breda | 17 mrt 2024 -
Anoniem
Reactie geplaatst op: Utrecht | 17 mrt 2024 -
NAL regio's ( Frank ten Wolde)
Reactie geplaatst op: Zoetermeer | 16 mrt 2024