Besluit toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte
Reactie
Naam
|
Caroline Vonk
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
30 oktober 2016
|
Vraag1
Wat vindt u van de wijze waarop de geleidelijke verwezenlijking van algemene toegankelijkheid en eenvoudige voorzieningen zijn verwoord?
Deze internetconsultatie is al een voorbeeld van ontoegankelijkheid: veel mensen met en zonder beperking begrijpen niets van de regeling/besluit, en begrijpen niets van de consultatie, hoe die werkt.
Dit voorstel is een slecht voorstel. Het zal er niet toe leiden dat toegankelijkheid de norm wordt. Er staat nauwelijks gedefinieerd wat toegankelijkheid is: een oprijdplaat? Ringleiding? grotere letters? Beter AOV? begrijpelijker overheidstaal, ook voor laaggeletterden en mensen met een geestelijke handicap?
Deze regeling zal nog steeds betekenen dat mindervaliden moeten vragen om mee te mogen doen. Het voorstel is veel te vaag. Voorbeelden:
Er zijn normen voor fysieke toegankelijkheid. Het ITS-keurmerk. Ook voor andere handicaps zijn vast voorschriften/normen/richtlijnen beschikbaar. Waarom staat dat nergens genoemd? Is er een handvat, gebruik dat dan. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. En dan kun je meteen aan de slag.
Als er nu weer eerst amvb's moeten worden bedacht om een en ander uitt e werken en te specifieren, wanneer zijn we dan eens klaar met een toegankelijke en inclusieve maatschappij?
Bedrijven, vooral de kleinere, moeten naar redelijkheid investeren. Wat is redelijk? Wat is klein? Wat zijn er voor middelen om die bedrijven (instellingen, voorzieningen) te stimuleren? Wie gaat dat doen? Hoe? Moet elke gemeente zelf het wiel uitvinden en zelf normen stelling om dit gedeelte van de regeling uit te voeren? Dan komen we er echt niet hoor. Sla de handen ineen en geef als Rijksoverheid op korte termijn een breed pakket aan middelen.
Helaas...
Dit besluit/de regeling beoogt handvatten te geven. Maar het is vaagheid troef. Wat is geleidelijk? Er is geen enkele ambitie SMART verwoord. Wat is de einddatum? Wat is 'meer toegankelijk'? Wat is grotere bewustwording bij het publiek? Wie gaat dit snel en effectief uitwerken? Wat is het eindresultaat? Hoe komen we daar en waar halen we de benodigde deskundigheid vandaan?
Vraag2
xx
Wat is dit voor vraag? Moet ik zelf begrijpen dat ik hier iets naar eigen believen kan invullen? Mensen kunnen afhaken door een vraag als "XX" te formuleren. Juist de input van deze mensen is voor (internet)toegankelijkheid belangrijk.
Ik zou zeggen:
- maak toegankelijkheid zo snel mogelijk SMART en betrek daarbij verschillende toegankelijkheidsterreinen: fysieke toegankelijkheid gebouwen en openbare ruimte, internettoegankelijkheid (visueel gehandicapten, doven, etc.), ingewikkeldheid van de samenleving, teksten, regelgeving, etc. etc. (mensen met een meer of minder beperkt verstandelijk vermogen, laaggeletterdheid).
- stel de ambities niet te laag. Steeds meer mensen worden ouder, er wordt steeds meer verwacht van ouderen en mindervaliden op het gebied van zelfredzaamheid. Zorg dan dat ze ook zelfredzaam kunnen zijn.
- maak regelgeving eenvoudiger, zowel voor mindervaliden die een voorziening aanvragen als voor winkeliers/werkgevers/ondernemers/instanties/..... die voorzieningen willen regelen voor hun bezoekrs/klanten/medewerkers/.....
Tenslotte wou ik nog even kwijt, dat in de regeling wordt gesteld dat de doelgroep is gebaat bij een snelle inwerkingtreding. Niets is minder waar. DE HELE SAMENLEVING IS GEBAAT BIJ EEN SNELLE INWERKINGTREDING. Maar dan niet op deze manier maar op een manier wie tot daadwerkelijke veranderingen op korte termijn leidt.