Wetsvoorstel toekomstbestendig onderwijsaanbod

Reactie

Naam INNOVO (mr.drs. H.P.M. Nelissen)
Plaats Heerlen
Datum 9 oktober 2015

Vraag1

Draagt het op overeenstemming gericht overleg bij aan het realiseren van een toekomstbestendig onderwijsaanbod?
Jazeker; wij hebben die ervaring in Zuid-Limburg waar zes schoolbesturen al intensief met elkaar overleg voeren over alle relevante ontwikkelingen inclusief de zorg voor goed en toegankelijk onderwijs.

Vraag2

In het wetsvoorstel wordt het op overeenstemming gericht overleg (oogo) een verplichting voor het hele land, omdat overleg tussen schoolbesturen over een toekomstbestendig en kwalitatief goed onderwijsaanbod voor iedereen van belang is. De motie - waaraan met dit wetsvoorstel uitvoering wordt gegeven - beperkt zich tot schoolbesturen in krimpgebieden met scholen met een kleinescholentoeslag. Wat vindt u, moet het oogo voor het hele land gaan gelden, of alleen in de regio’s met krimp?
OOGO moet in hele land gelden en (kleine) schoolbesturen die niet meewerken aan zo'n overleg dienen dat in de bekostiging te voelen.

Vraag3

Denkt u dat de wijziging door schoolbesturen als een meerwaarde wordt gezien zodat op een goede wijze de toekomst van het onderwijsaanbod kan worden vormgegeven?
Het is het begin van een traject om denominatie als grondslag voor bekostiging in te ruilen voor een onderwijskundig/pedagogisch concept als basis.

Vraag4

Biedt de wijziging voldoende garanties voor een bereikbaar, gevarieerd en toekomstbestendig onderwijsaanbod?
Neen, want de enkelvoudige 'afwijkende' denominatie behoudt zijn positie. Er hoort een absolute ondergrens bij van tenminste 50 leerlingen.

Vraag5

Wordt van kleur verschieten en verplaatsen voldoende vergemakkelijkt?
Zeker het is een stap in de goede richting.

Vraag6

Biedt de wijziging voldoende waarborgen tegen oneigenlijk gebruik?
Ja wanneer aan niet-meewerken sancties worden verbonden en daar waar er al een overwegend aanbod is er aanpassing volgt van de fusietoets. Er is op plekken in het land alleen maar te kiezen uit onderwijs van een soort en ook daar moet fusie mogelijk zijn.