Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nunspeet
Datum 17 juni 2021

Vraag1

Wat zijn volgens u de positieve aspecten van het toekomstscenario en waarom vindt u dat?
Reactie van de jeugdhulpregio Noord-Veluwe:
De opstellers hebben echt gekeken naar de meerwaarde voor de gezinnen.
De notitie ademt urgentie om de knelpunten in de jeugdbescherming aan te pakken.
Positief zijn wij over de volgende zaken:
- De aanpak gaat van 0- 100 en richt zich op gezinnen met èn gezinnen zonder kinderen.
- Er is focus op veiligheid.
- Gaat uit van hulp dichtbij organiseren. Er is een sleutelpositie voor het lokale team
- De professional blijft bij het gezin en krijgt hulp van experts
- Het streven is nul uithuisplaatsingen, geen drang en dwang maar kwalitatief hoogwaardige hulpverlening.
- Betere rechtsbescherming voor ouders.

Vraag2

In hoeverre denkt u dat het toekomstscenario de condities schept om kinderen, gezinnen en huishoudens effectief hulp te bieden en te beschermen en waarom vindt u dat?
Sterke punt van dit scenario is de gezinsgerichte aanpak met de focus op veiligheid.
De schotten tussen Jeugd en Wmo worden opgeheven (al vraagt dit organisatorisch nogal wat om dit ook feitelijk te kunnen realiseren).
Omdat het scenario ook een structuurwijziging behelst bestaat het risico dat we de komende jaren druk zijn met processen en organisatiebelangen en niet met de gezinnen om wie het hier draait.
Tegelijkertijd vinden we het te mager om alleen in te zetten op verbeterde samenwerking. Betere samenwerking is heel belangrijk, maar onvoldoende om alle knelpunten op te lossen.

Vraag3

Welke aandachtspunten en/of suggesties wilt u verder nog meegeven voor het toekomstscenario en de implementatie ervan?
- Werk uit welke taken overgaan naar de regionale veiligheidsteams.
- Kijk nog breder naar welke expertise en taken in de veiligheidsteams worden ondergebracht zoals de jeugdreclassering en expertise huiselijk geweld.
- Zorg voor voldoende financiering om deze grote wijzigingen goed uit te werken en te implementeren.
- Het is de vraag of de naam de van het toekomstscenario de lading goed dekt, zeker waar het gaat om huishoudens zonder kinderen.
- Zorg ook voor goede inbedding richtig veiligheidsketen / zorg- en veiligheidshuis.
- Zorgmijders, waarbij regelmatig ernstige problematiek speelt, verdienen meer aandacht in het Toekomstscenario. Graag een concrete uitwerking welke aanpak wordt voorgesteld.
- Graag in de uitwerking aandacht voor gegevensdeling en AVG en dan met name wat, in het belang van de gezinnen, wèl mogelijk is. Dit zal m.n. helpend zijn in het verbeteren van de samenwerking met volwassen GGZ/Verslavingszorg en met het medisch domein.
- De nieuwe werkwijze vraagt om een grotere inzet vanuit het Lokaal Team. Van belang is om hier bij de verdere uitwerking maatwerk in te kunnen bieden hoe dit lokaal wordt ingevuld en om Lokale teams hierin ook voldoende te faciliteren (bv. in het realiseren van voldoende capaciteit en expertise binnen het lokaal team).
- Regie en uitvoering: In het Toekomstscenario wordt al geschetst dat de knip tussen regie en uitvoering regelmatig als grote belemmering wordt ervaren. Onze ervaring is dat het per situatie verschilt of regie en uitvoering juist gebundeld of juist apart zou moeten worden belegd. Wij pleiten hierin dan ook voor maatwerk.

Vraag4

Wilt u vanuit uw kennis en ervaring nog nader reflecteren op een of meerdere van onderstaande aspecten van het toekomstscenario? Zo ja, dan ontvangen we graag hieronder (of in de bijlage) uw schriftelijke reactie hierop. Zo nee, dan kunt u deze vraag overslaan.

- De noodzakelijke condities voor het waarborgen van de rechtsbescherming en rechtsgelijkheid van kinderen, gezinnen en huishoudens
- De noodzakelijke condities voor het waarborgen van een gezinsgerichte aanpak (denk aan combinaties van hulp, bestaanszekerheid, volwassen GGZ)
- De brede verbinding van het toekomstscenario met de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties (0-100)
- De toepassing van rechtspraak in de gezinsgerichte aanpak (denk aan combinaties van juridische instrumenten en interventiemogelijkheden gericht op opvoeders)
- De taken en expertise van het lokale team
- De noodzakelijke condities voor het tijdig betrekken van specialistische expertise door de lokale teams, zoals die van het Regionaal Veiligheidsteam en de volwassen GGZ
- De taken en expertise van het Regionaal Veiligheidsteam
- Passende schaalgrootte van het Regionaal Veiligheidsteam
- De condities voor integrale sturing zorg-veiligheid
- Vereenvoudiging van verschillende toezichtmechanismen
*Rechtsbescherming is zeer belangrijk. Vraag daarbij: hoe dicht moet het veiligheidsteam naast het LT staan, zonder dat er daardoor willekeur voor gezinnen ontstaat op welk moment wordt gevraagd om een maatregel? En wat wordt de rol van de Jeugdbeschermingstafel?
*Gezinsgerichte aanpak is heel belangrijk. Niet ‘gezinsgericht in het belang van het kind’, maar gericht op wat goed is voor alle gezinsleden èn gericht op alle levensdomeinen. Wij zijn voorstander van een 0-100 aanpak. Daarbij is noodzakelijk om bv. ook volwassen GGZ en Verslavingszorg goed aan te sluiten (zie p.18). Dit betekent bv. ook dat zorgverzekeraars goed aangehaakt moeten zijn. En moet worden uitgewerkt wat de rol wordt van reclassering en de positie van het veiligheidshuis. Ook verdienen huishoudens zonder kinderen in de uitwerking extra aandacht. Evenals aandacht voor (het oplossen van) geldzorgen/schulden/armoede.
*Wat betreft taken en expertise van het regionaal Veiligheidsteam is het wenselijk dat er vooraf heldere kaders worden meegegeven bv over onderlinge taakverdeling, die zo veel mogelijk landelijk gelijk zijn. Dit sluit ook aan bij de condities voor het waarborgen van rechtsbescherming.
*Laat landelijke actieprogramma’s zoals ZvJ, SzS en GHNT goed op elkaar aansluiten en dezelfde taal spreken. Straal nog meer uit dat het landelijk kwaliteitskader Werken aan veiligheid en de 5 basisfuncties de basis vormen voor lokale teams, waar de veiligheidsteams bij aansluiten. Als meer nodig is, breng dan goed in beeld wat van lokale teams wordt verwacht. Zoals: Welke extra inzet vraagt dit? Welke randvoorwaarden moeten goed geregeld zijn?
*Werken vanuit de visie gefaseerde ketenzorg mag nog prominenter genoemd worden.
*Voorkeur schaalniveau: jeugdhulpregio en op onderdelen veiligheidsregio (of zelfs Gelderland). Regionaal is er een stevige basis voor regionale samenwerking tussen gemeenten en is goede aansluiting met lokale teams te maken. Regio Noord Veluwe (of evt NOG-regio) komt graag in aanmerking voor middelen voor de ontwikkelhubs, om te werken aan het oplossen van feitelijke knelpunten in onze regio en zo te komen tot het Toekomstscenario.
*Graag nog meer nadruk op voor wie we het doen: de kinderen en volwassenen die te maken hebben met onveiligheid in de thuissituatie, en om steeds te toetsen of de acties ook feitelijk effectief zijn.
*Sluit aan bij wat er al is. Dus bij voorkeur geen nieuw registratiesysteem (p. 15) en geen nieuwe rechtsprocedure (p. 19).